Factuur of kassaticket zonder btw nummer

Couillet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Factuur of kassaticket zonder btw nummer

#1 , 21 feb 2021 19:25

Beste,

Graag u advies en de wetgeving hieromtrent.

Ik koop 2de hands artikelen om verder te verkopen, soms voor een klein aankoopbedrag van enkele euros.
Hiervoor krijg ik een kassaticket en breng deze in als onkosten in mijn boekhouding ongeveer 200 euro per maand.
Nu volgens mijn boekhouder zijn deze kassatickets niet geldig bij een controle en moet ik bij elke aankoop een factuur vragen.
Wat is de wetgeving hieromtrent, ik wil geen winkels lastig vallen met facturen voor mijn kleine aankopen.
Waarom zijn deze kassatickets niet geldig indien ik kan aantonen via mijn bankkaart dat deze effectief van mij zijn.
Wat bij een controle, heb ik dan een probleem met deze kassatickets?

alvast bedankt voor de reacties
tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 21 feb 2021 20:41

Het is wettelijk verplicht dat bij een transactie tussen twee zelfstandigen een factuur moet worden opgemaakt. Buiten de boetes die u hiervoor kan krijgen, kan de btw aftrek ook nog geweigerd worden, aangezien een factuur een essentieel deel is voor het recht op aftrek.

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2021 10:00

#1TS

U doet aankopen om door te verkopen en boekt die als onkosten ?? Ik volg uw boekhouder zeker.
Volgende vragen : zelfstandige full time of in bijberoep ? BTW plichtig ( € 25000.00 ) of niet ?

Kastickets zonder meldingen of BTW nrs. kan alles zijn. Omzet ?

U heeft geen aankopen goederen ( geboekt als kosten ) en wat met uw verkopen ?? Met facturen of verkopen aan particulieren ?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 22 feb 2021 15:21

Het aankoopboek

In het aankoopboek schrijft men elke aankoop, ontvangen dienst of creditnota.
Bij elke verrichting moet de datum, het bedrag en de wijze van betaling worden ingeschreven.
Een creditnota wordt in het rood geschreven of voorafgegaan door het – teken.
De aankoopfacturen en de daarmee verband houdende creditnota’s worden volgens datum (chronologisch) ingeschreven, krijgen een volgnummer en worden geklasseerd in een map “inkomende facturen en creditnota’s”.
Nergens is sprake van een inkomend kastickettenboekje of iets dergelijks. Dat is basiskennis voor elke handelaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jef007
Berichten: 1679

#5 , 22 feb 2021 16:25

nog een geluk dat je een boekhouder hebt.....

Terug naar “Handelspraktijken”