verbreken 'halve' toezegging omwille van frauduleus verleden verkoper

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

verbreken 'halve' toezegging omwille van frauduleus verleden verkoper

#1 , 25 jan 2021 16:14

ik heb met een professionele verkoper een voorlopige afspraak gemaakt over de aankoop van een toestel. Koper is mijn vennootschap. Ik had wel een voorwaarde besproken dat ik nog een keuring wou door een kenner, omdat ik er zelf niet veel van ken. Deze afspraak staat niet op papier, keuring is nooit gebeurd. Ondertussen hadden ze wel mijn facturatiegegevens opgevraagd, en die heb ik ook gegeven. Een factuur is opgesteld.

Nu hoor ik een paar dagen later uit betrouwbare bron dat deze mensen gestolen toestellen verkopen. Ze zijn hiervoor ook veroordeeld in het verleden.

Ondertussen hebben ze me al een paar keer gebeld.

Ik wil uiteraard niet doorgaan met de koop, met het risico een gestolen voorwerp te kopen.

Wat doe ik nu best? NIet meer reageren? Of formeel de koop afblazen, maar met welke reden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 25 jan 2021 16:26

U kan een koop niet opzeggen op basis van geruchten. Kan u zich nog beroepen op herroepingsrecht? Anders dient u een schadevergoeding te betalen aan de verkoper.

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2021 16:27

wat met die keuring die niet gebeurd is. Kan ik die nog laten uitvoeren en op basis daarvan zeggen dat het niet aan mijn eisen voldoet? Nogmaals: ik heb niet toegezegd, ik heb gezegd dat het ok zou zijn als de keuring goed was.

wat is het herroepingsrecht?

Reclame

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2021 16:29

ik ben ter plaatse geweest, dus geen herroepingsrecht


mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 jan 2021 16:30

Niets op papier? Pech

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2021 16:32

op de factuur staat:

'proforma tot zolang deze beschikbaar is'

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 25 jan 2021 16:35

Het herroepingsrecht vervalt hier sowieso, moest dit al aan de orde zijn, aangezien het hier een B2B transactie betreft.

Beste wat u kunt doen, is op de blaren zitten, en de gevolgen dragen van een eventuele schadevergoeding.
Die clausule van een keuring is niet genoteerd, dus de verkoper hoeft er geen rekening mee te houden.
Stuur gewoon formeel een bericht dat u wenst af te zien van de aankoop, en zie wat de reactie is.
Weet wel: de verkoper heeft ook het recht om het volledige bedrag op te eisen, en u het goed toch te leveren, als deze dit wenst.

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jan 2021 16:40

en wat als ik kan aantonen dat ook dit toestel gestolen is?

ik vroeg bij bezichtiging (toen ik van hun verleden nog niets wist) naar de herkomst, en daar deden ze zeer vaag over

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 25 jan 2021 16:53

Als u kan aantonen dat het toestel gestolen is, hebt u een punt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 25 jan 2021 17:37

De kunst zal dan zijn uw centen terug te krijgen als je al betaald hebt.

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 jan 2021 20:09

ik heb uiteraard nog niets betaald

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jan 2021 07:56

Pas op als je deze beschuldigd onterecht !!

En dan zit je in een totaal andere situatie smaad en eerroof .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

divingdoddels
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jan 2021 09:54

ik heb niemand beschuldigd. Ik noem nergens namen, en zeg zelfs niet over welk soort toestel het gaat. Ik wil alleen niet kopen bij mensen met een gekend verleden als dief (van dezelfde toestellen). Is dat nu zo abnormaal?

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 26 jan 2021 10:14

Het verleden van een contractant doet op zich niet terzake. Jullie hebben een contract, en dat moet gevolgd worden.

Terug naar “Handelspraktijken”