Pseudoniem gebruiken voor professionele doeleinden

daniel.dw
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Pseudoniem gebruiken voor professionele doeleinden

#1 , 18 jan 2021 14:18

Beste Allen,

Ik ben een ondernemer van een allochtone afkomst. Heb hierdoor heel wat moeilijkheden ervaren (onder andere slechte imago, zeker oa gecreëerd door andere allochtonen, vb criminaliteit, oplichtingen etc) Daardoor gebruik ik een bijnaam die totaal Vlaams klinkt en daarom verloopt de samenwerking met de meeste klant zeer vlot en probleemloos. Nu mijn vraag is of ik niets verkeerd doe? Kunnen de klanten of de overheid mij voor de rechter slepen voor het misleiding ?

Met Vriendelijke Groeten,

Koen de ridder)))

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 jan 2021 14:34

Eenmanszaak? Dan moet uw steeds uw officiële naam gebruiken. Bijkomend mag een roepnaam of uithangbordnaam ook gebruikt worden.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 18 jan 2021 15:14

Lees hier welke naamgeving toegelaten is :
https://www.vlaanderen.be/starten-met-e ... nderneming

Bij handelszaken gaat het niet over een " pseudoniem " ; maar wel over een " commerciele handelsbenaming " , wat zeker toegelaten is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

daniel.dw
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2021 15:35

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, De bedoeling is om een bijnaam te gebruiken bij communicatie met de klanten, telefonisch of via e-mail etc.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 19 jan 2021 15:53

Eenmanszaak of vennootschap, want dat is nog steeds niet duidelijk?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 jan 2021 16:16

Mijn aannemer gebruik een roepnaam "De Wezze" . Is afkomstig van zijn echte voornaam Wesley.
Staat officieel op zijn facturen en website

artemis
Berichten: 3294

#7 , 19 jan 2021 17:23

@mava, ik heb uwe Wezze direct gevonden via Google :-)
Maar zijn volledige/echte naam staat toch ook vermeld op zijn website.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 jan 2021 20:02

Klopt, maar niet of zijn offertes en facturen.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 19 jan 2021 20:05

Dan is dat een inbreuk tegen de wetgeving. Of begin maar eens een factuur aangetekend te protesteren tegen "De Wezze".

freelance
Berichten: 2615

#10 , 19 jan 2021 23:04

Dan is dat een inbreuk tegen de wetgeving. Of begin maar eens een factuur aangetekend te protesteren tegen "De Wezze".
Een " roepnaam " is perfect toegelaten voor een éénmanszaak . Ook op facturen . Zonder vermelding van de persoonlijke naam van de ondernemer .
Zolang het ondernemersnummer vermeld is op de factuur .
Dus een factuur protesteren van " De Wezze " kan , want op de website staat het ON ( en wellicht ook op hun facturen , zoniet worden ze niet aanvaard door de BTW administratie . )

" De Wezze " is zelfs vermeld in het KBO ALS email address /website onder het ondernemingsnummer van betreffende ondernemer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#11 , 19 jan 2021 23:37

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, De bedoeling is om een bijnaam te gebruiken bij communicatie met de klanten, telefonisch of via e-mail etc.
U bent wel degelijk duidelijk geweest in uw vraagstelling , en de antwoorden heb ik u gegeven .

Als ik uw vorige vraag ( van April 2020 ) lees , dan begrijp ik volledig uw situatie .
Dienaangaande kan ik u alleen aanraden om te werken met vooraf opgemaakte bestelbonnen/offertes , hetzij per post of per email , en ervoor te zorgen dat uw klanten heel duidelijk akkoord gaan , per post of per email .
Zet op die bestelbon DUIDELIJK uw verkoopsvoorwaarden , waarin de betalingswijze klaar en duidelijk vermeld is .
Ofwel betaald men dan ter plaatse ( zoals u wenst ) ofwel stuurt u een factuur DIE VERWIJST naar de overeenkomst die aanvaard is door de klant .
Voor grotere bedragen staat het u zelfs vrij om een voorschot te vragen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 19 jan 2021 23:42

Dan is dat een inbreuk tegen de wetgeving. Of begin maar eens een factuur aangetekend te protesteren tegen "De Wezze".
Een " roepnaam " is perfect toegelaten voor een éénmanszaak . Ook op facturen . Zonder vermelding van de persoonlijke naam van de ondernemer .
Zolang het ondernemersnummer vermeld is op de factuur .
Dus een factuur protesteren van " De Wezze " kan , want op de website staat het ON ( en wellicht ook op hun facturen , zoniet worden ze niet aanvaard door de BTW administratie . )

" De Wezze " is zelfs vermeld in het KBO ALS email address /website onder het ondernemingsnummer van betreffende ondernemer .
Maar hoe gaat de postbode "De Wezze" laten handtekenen voor ontvangst? Eenmanszaak dus geen statuten e.d.

M.i. mag de roepnaam perfect gebruikt worden op alle documenten, maar zijn de officiële gegevens even noodzakelijk.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 20 jan 2021 00:10

De ENIGE officiele gegevens die elementair bekend moeten zijn , is het ondernemingsnummer .
Ik heb 2 minuten werk gehad om ALLE noodzakelijke gegevens van De Wezze te bekijken op het KBO .
Dus dat kan iedereen die een factuur wil protesteren .

Ik denk niet dat een postbode zich bezig zal houden met na te trekken of er wel of niet statuten bestaan . De postbode zal zelfs het KBO niet raadplegen ( een deurwaarder wel ) .
De postbode biedt de brief aan op het aangeduide adres , en vraagt in het beste geval naar " de wezze " . Dan is het aan " de wezze " om ja of neen te zeggen , en daar de consequenties van te nemen .
Als "de wezze " neen zegt , dan stuurt de postbode de brief terug naar afzender .
Einde opdracht postbode .

Als de klager zo slim geweest is om in die protestbrief te verwijzen naar de factuur ( nogal wiedes denk ik ) , en eventueel naar het ON van de ondernemer ( die sowieso op de factuur moet staan ) , dan kan " de wezze " desnoods voor de rechter gedaagd worden , omwille van die factuur , waar ontegensprekelijk zijn ON op staat , en waarmee iedereen kan zien welke de persoonlijk naam van " de wezze " is , zodanig dat er een correcte dagvaarding kan opgesteld worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jan 2021 07:35

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Handelspraktijken”