Pop-up take away food

wesleyv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pop-up take away food

#1 , 27 dec 2020 21:01

Kan iemand me verder helpen met informatie betreffende een "pop-up" voor take away food (als ik het zo mag noemen).

Als hobbykok (Ik ben ook effectief in het bezit van een koksdiploma) zou ik graag af en toe een take away voorzien, in eerste instantie zal dat voornamelijk voor vrienden/kennissen zijn en later misschien verder uitbouwen. Daarom dacht ik aan een soort pop-up om te starten.

Waar of bij wie kan ik terecht om hier meer informatie over te verkrijgen?

- Wat met verzekeringen?
- Is een pop-up correct? Zijn daar bepaalde limitaties aan?
- Hoe zit het met voedselinspectie, gezien dit gewoon van thuis in eigen keuken zou zijn?
- Welke vennootschapsvormen zijn mogelijk?
- ...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2020 21:15

Eerst en vooral moet de FAVV je toesteming geven en deze komt eens tot bij je thuis,

Dan naar het ondernemingsloket om je in regel te stellen en je BTW nummer aan te vragen

Daarna je aansluiten bij een sociale kas

Je verzekeringen na zien , brand en vooral burgerlijk aansprakelijkheid, de verzekeraar zal je hier mee helpen

En je kan beginnen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2020 22:39

In de praktijk is de kans klein dat het FAVV effectief snel fysiek langskomt, maar je hebt inderdaad een toelating nodig.

Het ondernemingsnummer, eventueel BTW registratie als je niet onder de vrijstellingsregeling werkt, sociale bijdrage en FAVV toelating kunnen allemaal door het ondernemingsloket in orde gebracht worden.

Qua ondernemingsvorm is alles mogelijk. In jouw geval (alleen actief, ander hoofdberoep, beperkte omzet) zal zelfstandige in bijberoep vermoedelijk het goedkoopste zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2020 09:43

Favv in deze situatie komen ze toch redelijk snel want de keuken moet gekeurd zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 dec 2020 10:32

En die keuringen zijn zeer streng.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 dec 2020 14:15

Favv in deze situatie komen ze toch redelijk snel want de keuken moet gekeurd zijn .
En toch is het zo dat je in de praktijk op basis van een administratief onderzoek (een aanvraagdocument waar weinig meer dan je ondernemingsnummer en nacebel codes opstaan) al een officieel blauw document krijgt.

Ken redelijk wat mensen die met voeding in bijberoep bezig zijn van thuis uit of in foodtruck. Enige waarvan ik weet dat ze al controle hebben gekregen, is op een foodtruckfestival als ze een groot aantal wagens tegelijk kunnen controleren.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 28 dec 2020 15:03

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 dec 2020 17:52

Ik moet Thomas_A inderdaad bijtreden: de controle bij aanvang is vaak louter administratief. Het is pas als er een fysieke controle gebeurt, dat het plots erg streng is.

Overlaatst heeft een kennis een ijscrèmezaakje opgestart (produceert het ijs thuis in zijn keuken en verkoopt het aan ghost kichtens en dergelijke). Geen fysieke controle gehad.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 dec 2020 21:05


Overlaatst heeft een kennis een ijscrèmezaakje opgestart (produceert het ijs thuis in zijn keuken en verkoopt het aan ghost kichtens en dergelijke). Geen fysieke controle gehad.
Ik had elke week 3 a 4 controles van de FAVV, zij hadden zelfs een bureel in mijn zaak, ik had wel een -H nummer en natuurlijk ook een B nummer.

Normaal moet de keuken fysiek gecontroleerd worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wesleyv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2021 15:10

Alvast hartelijk bedankt voor de info, hier ben ik al een heel deel wijzer uit geworden. Ik heb in de horeca gewerkt en vaak deze controles meegemaakt, in grote lijnen ken ik de regels wel. Traceerbaarheid, hygiëne, verwerking, alles geëtiketteerd,... lijkt me niet het probleem.

Wat ik me nu vooral nog afvraag is in hoeverre deze regels verschillend zijn voor een professionele keuken tov een "thuiskeuken", daar kan ik niet meteen iets van terugvinden. Is het bv nodig om een aparte koelkast te hebben, wat als de controle plaatsvind om een moment dat ik privé kook, stockage,... Dat zal bepalen of het haalbaar is. Maar die informatie zal ik hier niet meteen vinden, eens proberen om rechtstreeks met hen contact op te nemen.

Merci!

dako
Berichten: 333

#11 , 04 jan 2021 15:41

De verplichtingen zijn bij mijn weten enkel afhankelijk van de activiteit (ambulante handel, foodtruck, traiteur,...) en niet van de locatie. Je zal m.i. als traitair met een "thuiskeuken" aan dezelfde verplichtingen moeten voldoen als een traitair met "professionele" keuken. Een aparte koelkast is geloof ik niet verplicht maar de volledige inhoud (ook privé) zal bij gemengd gebruik aan alle voorwaarden moeten voldoen (traceerbaarheid, etikettering,...) waardoor praktisch een afzonderlijke koelkast al aangewezen is...

Terug naar “Handelspraktijken”