Helpende echtgenoot

bianco
Topic Starter
Berichten: 4

Helpende echtgenoot

#1 , 22 sep 2008 20:19

Geachte leden,

Ik heb de volgende vraag,

Ik werk fulltime en heb een bijberoep.

Het werk zelf van het bijberoep word door mijn man uitgevoerd hij betaald zijn bijdrage als helpende echtgenoot en ik betaal mijn bijdrage voor het bijberoep.

Ik geef netjes de BTW aangiftes aan enz...

Nu heeft iemand mij wijsgemaakt dat indien vooral mijn man de werken uitvoert ik wel eens de sociale inspectie over de vloer zou krijgen omdat ik niet zelf de werken uitvoer en ik een boete kan oplopen .

Mijn man heeft geen enkel inkomen niet van een werkgever of werkloosheidsuitkering of ocmw.

Wat is hier van waar of niet ?? :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 sep 2008 11:57

”Art.6.Dit besluit verstaat onder helper ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.Art.7bis.§ 1. De echtgenoot...van een zelfstandige...die, in de loop van een bepaald kwartaal, geen beroepsactiviteit uitoefent die voor hem eigen rechten opent op uitkeringen in een verplichte regeling voor pensioenen, kinderbijslagen en ziekte- en invaliditeitsverzekering, die minstens gelijkwaardig zijn aan die van het sociaal statuut der zelfstandigen, noch een uitkering geniet in het raam van de sociale zekerheid die voor hem dergelijke eigen rechten opent, wordt vermoed, voor datzelfde kwartaal... meewerkende echtgenoot te zijn en bijgevolg onderworpen te zijn aan dit besluit als helper in de zin van artikel 6...§ 3. In afwijking van § 1 is de meewerkende echtgenoot wiens geboortedatum gelegen is voor 1 januari 1956 enkel onderworpen aan de verplichte regeling voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, sectoren der uitkerings- en moederschapsverzekering. Hij kan zich vrijwillig onderwerpen aan dit besluit overeenkomstig de door de Koning te bepalen regelen en voorwaarden...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Zie ook : http://www.unizo.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bianco
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 sep 2008 15:38

”Art.6.Dit besluit verstaat onder helper ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.Art.7bis.§ 1. De echtgenoot...van een zelfstandige...die, in de loop van een bepaald kwartaal, geen beroepsactiviteit uitoefent die voor hem eigen rechten opent op uitkeringen in een verplichte regeling voor pensioenen, kinderbijslagen en ziekte- en invaliditeitsverzekering, die minstens gelijkwaardig zijn aan die van het sociaal statuut der zelfstandigen, noch een uitkering geniet in het raam van de sociale zekerheid die voor hem dergelijke eigen rechten opent, wordt vermoed, voor datzelfde kwartaal... meewerkende echtgenoot te zijn en bijgevolg onderworpen te zijn aan dit besluit als helper in de zin van artikel 6...§ 3. In afwijking van § 1 is de meewerkende echtgenoot wiens geboortedatum gelegen is voor 1 januari 1956 enkel onderworpen aan de verplichte regeling voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, sectoren der uitkerings- en moederschapsverzekering. Hij kan zich vrijwillig onderwerpen aan dit besluit overeenkomstig de door de Koning te bepalen regelen en voorwaarden...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Zie ook : http://www.unizo.be/

En wat betekend dit nu in gewone mensentaal ?

Mag ik op deze manier werken dan met mijn echtgenoot?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”