Ocmw vraagt rekening afschriften spaar en zichtrekening

Hope78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ocmw vraagt rekening afschriften spaar en zichtrekening

#1 , 26 nov 2020 10:18

Mijn inkomsten ligt lager dan het bestaansminimum. Ik heb ook 3 kinderen in co ouderschap. Mijn huis die ik samen had met mijn ex man is ondertussen verkocht. Nu vragen ze afschriften van mijn rekeningen, zowel mijn spaargeld als mijn zichtrekening. Kan dat zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 26 nov 2020 10:19

Uiteraard, er mag toch iets van controle zijn?

U bent niet verplicht om dat allemaal te geven, maar dan is het OCMW ook niet verplicht u met iets te helpen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2020 17:12

Primo, er wordt niet meer gesproken van een bestaansminimum, maar van een leefloon.
Je hebt pas recht op een leefloon indien je over onvoldoende bestaansmiddelen beschikt. Bij wet is voorzien dat het onderzoek naar het recht op een leefloon wordt voorafgegaan door een sociaal onderzoek uitgevoerd door een beëdigd maatschappelijk werker die zowel het inkomen uit uitkering en/of arbeid onderzoekt, de werkbereidheid, maar ook eventuele spaargelden en inkomsten uit verkoop/erfenis enz. van de laatste 10 jaar. De vraag van de maatschappelijk werker is dan ook terecht en legitiem.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”