Zelfstandige in bijberoep met vrijstelling

Carina3600
Topic Starter
Berichten: 6

Zelfstandige in bijberoep met vrijstelling

#1 , 15 sep 2008 20:46

Beste

Ik zou graag zelfstandige in bijberoep worden (met vrijstelling).
Moet ik mij dan ook aansluiten bij een sociale kas?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 15 sep 2008 21:11

Geachte,

Zelfstandige in bijberoep

U bent zelfstandige in bijberoep wanneer u

tegelijkertijd met uw zelfstandige activiteit nog een andere beroepsbezigheid uitoefent voor een werkgever
als zelfstandige eveneens een loonvervangend inkomen geniet uit een andere, weggevallen beroepsactiviteit als werknemer of ambtenaar
Om van een zelfstandig bijberoep te kunnen spreken, moet uw hoofdactiviteit aan een aantal voorwaarden voldoen.

De formaliteiten die u moet vervullen om een zelfstandig bijberoep te mogen uitoefenen zijn dezelfde als die voor een zelfstandige activiteit in hoofdberoep.

Net als een zelfstandige in hoofdberoep moet u sociale bijdragen betalen wanneer uw referte-inkomsten een bepaalde drempel overschrijden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Carina3600
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 15 sep 2008 21:23

Beste

Alvast bedankt voor het snelle antwoord.

Ik moet mij dus ook aansluiten wanneer ik de drempel niet ga overschrijden?

Ik vraag het eigenlijk omdat ik net op de documenten aanvraag ouderschapsverlof zag dat je geen uitkeringen krijgt wanneer je ingeschreven bent bij een sociale kas. Ik had dit nochtans nagevraagd bij onze personeelsdienst en die beweerden dat het niet geldt wanneer je ingeschreven bent als zelfst. in bijberoep.

En ik wil uiteraard over enkele maanden niet het vrolijke nieuws krijgen dat ik een hoop moet terug betalen :wink:

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”