Faillissement onderneming invloed op vestigingseenheid / bij-firma?

angeli
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Faillissement onderneming invloed op vestigingseenheid / bij-firma?

#1 , 01 okt 2020 13:14

Hallo,

Als een onderneming (bvba) één of meerdere vestigingseenheid heeft en de onderneming faillissement aanvraagt, gaat dit een probleem geven met de activiteiten van de vestigingseenheid?
Ik ben van plan om met een aannemer te werken (voor elektriciteit). Maar ik heb ontdekt dat de firma B een vestigingeenheid is (met andere naam dan de hoofdonderneming) van een onderneming A waar een faillisement wordt geopend / aangevraagd. Volgens de contactpersoon van die firma gaat de faillissement enkel voor het gedeelte van de hoofdonderneming A die een andere activiteit uitoefent en niet de activiteit elektriciteitswerken van vestiging B.
Klopt het dat de faillissement van A geen invloed heeft op de situatie van B? Zal er problemen kunnen komen of niet voor de activiteiten van B, bijvoorbeeld voor het uitvoeren en afwerken van de werken?
Er moet namelijk al een voorschot betaald worden na het tekenen van de offerte en ik wil weten of het veilig is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 02 okt 2020 10:09

Een onderneming met meerdere vestigingen blijft juridisch één entiteit met één ondernemingsnummer,... Een faillisement(sprocedure) zal bijgevolg voor de volledige entiteit en dus ook vestigingseenheden gelden. Uiteraard is het wel mogelijk dat de vestiging A "het probleem" is en ze trachten met vestiging B een doorstart te maken/overnemer te vinden maar gevolgen zullen er in kleine of grote mate wel zijn...

Gezien de situatie zou ik niet geneigd zijn een voorschot te betalen, maar (afhankelijk van bedrag) trachten af te spreken dat er vb elke week of 2 dagen gefactureerd word en er onmiddellijk betaald zal worden door jullie. Een voorschot bij offerte is voor gewone residentiele elektriciteitswerken (met uitz. van speciale materialen,...) volgens mijn ervaring ook niet gebruikelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2020 15:01

Kijk of deze de zelfde BTW nummer hebben, als deze de gelijke BTW nummer heeft is het dezelfde firma, is deze niet gelijk dan zijn het twee verschillende firma's.
Namen op zich zeggen dan ook niks, je heeft zoveel winkels me de zelfde namen, maar eigenlijk twee onafhankelijke uitbaters zijn, in de fastfood ketens zie je dit zeer veel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 02 okt 2020 17:11

In het verkeer zijn knipperlichten een teken voor gevaarlijke of risicovolle situatie.

Waarom zou dat in zaken anders zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2020 17:16

In het verkeer zijn knipperlichten een teken voor gevaarlijke of risicovolle situatie.

Waarom zou dat in zaken anders zijn?
Het is daarom ook dat zeer veel gegevens openbaar zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”