Kosten binnen commanditaire vennootschap

Davybast
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten binnen commanditaire vennootschap

#1 , 22 sep 2020 21:33

Ik ben pas overgegaan van een eenmanszaak naar een commV, (in bijberoep)de bedoeling was om een wagen aan te kopen op de vennootschap.. de bank heeft hier echter anders over beslist en wil pas een lening geven als we zelf 50% van het te financieren bedrag ophoesten.
Kan ik de kosten van mijn huidige wagen(verzekering,benzine, onderhoud,rijtaks,...) Verhalen op de vennootschap? Of is dit enkel mogelijk bij een wagen die gekocht is op naam van de vennootschap?
Het is niet de bedoeling om mijzelf een loon uit te keren, maar enkel om dit soort kosten te dekken (alsook gsm, laptop, abonnement,...)
Op hoeveel sociale bijdrage moet ik ongeveer rekenen als ik geen loon uitkeer?
Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2020 07:51

Zuivere beroepsverplaatsingen: de inbreng wordt beperkt tot een bepaald percentage. en dit volgens de CO uitstoot .

Hier moet je dus je werkelijke kosten aantonen.

Een andere optie is dat de vennootschap je vergoedt voor je professionele verplaatsingen. Deze laatste maak je eigenlijk voor rekening van je vennootschap en zijn dus ‘kosten eigen aan de werkgever’. Hierdoor is de ontvangen kilometervergoeding voor jou niet belastbaar.
De terugbetaling is gebaseerd op het werkelijke bedrag of op forfaitaire basis

Toch opletten bij controle als je dit in bijberoep doet, best een boekhouder nemen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”