zijn facturen prioritaire documenten ?

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

zijn facturen prioritaire documenten ?

#1 , 28 aug 2020 13:26

Ik weet begot niet of ik in het juiste deelforum zit maar graag uw mening over volgende.
Ik merk op dat bij vele leveranciers een loopje wordt genomen met de verzending van de facturen. Ik merk bvb meer en mee rop dat tussen de factuurdatum en de dag waarop de factuur daadwerkelijk bij ons in de bus ligt er gemiddeld 3 tot vier dagen verschil zit. Ik weet uiteraard dat er sinds enige tijd verschillende post tarieven zijn en dat als je wil dat je brief de dag erna je het hoogste tarief betaald voor prioritaire post. Echter op sommige facturen staat bvb dat je vijf dagen tijd hebt om ze te protesteren. Als die dan 3/4 dagen onderweg is dan heb je van die vijf dagen "protest" periode niet veel over en kan je soms niet meer reageren met het protesteren van een factuur. Blijkbaar zijn vooral Energie en telecombedrijven daar heel erg bedreven in.
De vraag is dus kort: zijn de verzenders van een factuur verplicht hun document als prioritair te beschouwen en ze dusdanig ook te verzenden zodat sommige rechten van de ontvanger van de factuur behouden blijven of op zijn minst niet worden geschaad of beperkt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 28 aug 2020 15:17

Een factuur moet niet prioritair verzonden worden.

Als consument protesteer je gewoon de factuur zo snel mogelijk nadat je ze ontvangen hebt. Als een leverancier een protesttermijn op zijn facturen voorziet die in de praktijk simpelweg te kort is, zal een rechter oordelen dat die termijn onredelijk is, en geen rekening houden met die voorwaarde.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2020 10:43

Hier krijgen wij slechts 2 x per week post.

U kunt die problemen vermijden door de facturen per email te vragen, dan heeft u die direct.
Energie en telecombedrijven prefereren zelfs digitale facturen. En daarenboven heeft u tegelijkertijd een ontvangstdatum van de factuur.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”