Afrekening op café

guyken
Topic Starter
Berichten: 25
Locatie: hamme

Afrekening op café

#1 , 26 aug 2020 19:55

Vroeger kwamen we héél vaak in een leuk café met gelegenheid om een een kleinigheid te eten.
De rekening werd ALTIJD gepresenteerd op een bierviltje al dan niet middendoor gescheurd.
Het waren gewoon streepjes na een code (een of twee letters) & een eindbedrag.
Je geraakte er niet wijs uit.
Bierviltjes lagen trouwens in een houten kastje aan de muur met onderverdelingen.
Op de vraag "is dit wel allemaal juist?" werd er gereageerd met een vreselijk vies gezicht.
Schrijvers op tripadvisor kloegen vaak over hetzelfde fenomeen + vaak over fouten (té véél gerekend)
Mijn vraag dus: KAN ER ZO NOG GEWERKT WORDEN in een tijd van de witte kassa's etc etc ...
Keuken (héél proper en net) zonder scheiding van warm of koud ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 26 aug 2020 20:28

Witte kassa is pas verplicht vanaf 25.000 jaaromzet maaltijden ter plaatsen.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 26 aug 2020 20:54

ja maar als omzet onder de 25.000 euro is : MOET er een officieel BTW ontvangstbewijs uitgereikt worden!

dus hoe dan ook ; het is het een of het ander

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 26 aug 2020 20:57

Ook waar, dus de werkwijze zoals TS beschrijft kan in feite niet meer.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 26 aug 2020 23:47

Simpel: ander leuk café zoeken dat wel correct afrekent

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2020 09:21

mocht men weten hoeveel en nog op gewoon papier afgerekend word dan zou men hier raar opkijken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2020 12:38



Men zegt; Men mag ze niet allen over één kam scheren.
Zoek ze maar eens, in elke branche, wie er volgens het boekje werkt. Begint bij de beleidsvoerders die het voorbeeld moeten geven.
Deze uitspraak laat ik voor u .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 27 aug 2020 16:28

Van daar de woorden "met dubbel krijt schrijven"

lukasi
Berichten: 1138

#9 , 27 aug 2020 16:43

Ik snap het probleem niet en al zeker niet waarom er een aanleiding is om deze verzuchting op het forum te stellen.
Ofwel ga je voor de gezelligheid en mopper je eens tegen de cafebaas dat zijn bierkaartjes uit de tijd zijn en dan verder.
Ofwel trek je naar een cafe waar de rekening computergestuurd wordt met wifi en voor je glas leeg is de afrekening al van je zichtrekening wordt gehaald.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 27 aug 2020 17:11

Ik snap het probleem niet en al zeker niet waarom er een aanleiding is om deze verzuchting op het forum te stellen.
Ofwel ga je voor de gezelligheid en mopper je eens tegen de cafebaas dat zijn bierkaartjes uit de tijd zijn en dan verder.
Ofwel trek je naar een cafe waar de rekening computergestuurd wordt met wifi en voor je glas leeg is de afrekening al van je zichtrekening wordt gehaald.
En dan zal de afrekening waarschijnlijk wél correct zijn. Ook voor de cafébaas, als hij geen zwarte omzet meer draait....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jef007
Berichten: 1679

#11 , 27 aug 2020 22:23

je zou ook aan de cafébaas het GKS kassaticket ( of het BTW ontvangstbewijs) kunnen vragen. ( indien hij zou afkomen met zijn bierviltje)

hoogstwaarschijnlijk heeft hij wel de GKS geinstalleerd, maar wil hij ze niet gebruiken ( want dan moet hij BTW en belastingen betalen, sic)

Terug naar “Handelspraktijken”