kwijting boekhouder in jaarverslag

Schoppentroef
Topic Starter
Berichten: 4

kwijting boekhouder in jaarverslag

#1 , 19 aug 2020 15:41

Hallo,

Graag jullie visie/mening.
Na ons eerste jaar als bvba heeft onze boekhouder de notulen van onze algemene vergadering voorbereid.
Ik lees echter bij één van de onderdelen volgende : 'De vergadering verleent kwijting aan 'de naam van het boekhoudkantoor' voor de geleverde prestaties van het afgelopen jaar.'

Ik heb hier een vreemd gevoel bij, wij hebben net een boekhouder om ons te leiden door de ingewikkelde plichtplegingen en administratieve jungle, hoe kan ik dan al kwijting geven dat ze hun werk goed hebben gedaan?

Ik weet niet of dit een gangbare manier van werken is, weten jullie meer (uit ervaring of zo).

Ik wil eerst weten wat het gebruik is, want voor alle duidelijkheid heb ik geen aanwijzingen dat zij hun werk niet goed zouden hebben gedaan en we hebben een goed contact met hen. Maar als er dan binnen een jaar wat lijken uit de kast zouden vallen, dan lijkt het mij niet goed dat ik al kwijting zou hebben gegeven...

Kwijting aan de bestuurders, zijnde ik en mijn vrouw lijkt me evident.

Alvast bedankt voor jullie meningen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2020 16:51

Dit word gedaan, als zaakvoerder word je geacht dat je de kennis te heeft van het lezen van een balans, waar door je deze kwijting kan geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Schoppentroef
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 aug 2020 17:49

Beste Denlowie,

Bedankt voor je reactie,

Ik begrijp de balans, daar is er geen probleem, ik zou echter graag weten tot waar deze kwijting uitwerking heeft. Mijn boekhouder kan namelijk bepaalde handelingen treffen waar wij een machtiging voor hebben gegeven, een voorbeeld daarvan is de tijdige neerlegging van de notulen bij de Nationale Bank, maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer (acerta, enz... )

Wij gaan natuurlijk ervan uit dat zij deze handelingen correct uitvoert, maar meestal krijg je pas langere tijd na datum pas door wanneer er administratief iets niet in orde is. Derhalve vond ik het raar dat een algemene kwijting wordt opgenomen, over de balans alleen zou mij dan gepaster lijken...

Wat is uw visie over mijn toegevoegde opmerkingen aub?

Alvast bedankt...

Mvg

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2020 19:29

Als goede zaakvoerder moet men uw boekhouder controleren in de loop van het boekjaar, en zeker waarvoor
u hem volmachten heeft gegeven.
Zijn gegevens verstrekt voor de AV moeten door u nagekeken worden. Bent u niet akkoord met de gegevens : geen kwijting voor de boekhouder, alles in orde gevonden kwijting voor hem.
Lijken uit de kast vallen kan langs beide zijden : zowel boekhouder als zaakvoerders. Dit uit ervaring.

De balans is het sluitstuk. Naar mijn mening is het belangrijker wat is er gebeurd voor de balans ?
Als de balans niet zou kloppen, dan klopt er niets van de boekhouding. Maar de balans laten kloppen is geen probleem, maar wat met de boekingen onderweg; dit is een belangrijkere zaak welke grondig onderschat wordt. Controles beginnen aan de basis en niet aan top van de piramide.
En een aangestelde boekhouder moet van in den beginne uw vertrouwen genieten anders is de basis verkeerd. Zeker moet hij gecontroleerd worden.
Lijken kunnen op alle niveaux uit de kast vallen; maar zijn de vermijden met grondige interne audits.

Terug naar “Handelspraktijken”