Appartement uitsluitend voor privaat gebruik

niely
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartement uitsluitend voor privaat gebruik

#1 , 11 jul 2020 04:33

Beste

In een huurcontract staat de volgende paragraaf:
Dit appartement zal de huurder tot hoofdverblijfplaats dienen en wordt uitsluitend voor privaat gebruik in huur genomen. Het goed zal betrokken worden door maximaal 3 personen. De huurder mag de bestemming van het gehuurde goed niet veranderen zonder de schriftelijke en voorafgaande toestemming van de eigenaar. De huurder mag de huurgelden fiscaal niet als beroepslast in mindering brengen van zijn belastbaar inkomen, zonder uitdrukkelijke en voorafgaande goedkeuring van de verhuurder.
Nu heb ik een eenmanszaak (binnenkort wordt dat een BVBA) in webdesign. Het adres van dat bedrijf staat altijd op mijn domicilie. Maar kan ik dan wel het adres van mijn zaak zetten op het adres van dit appartement wanneer dit appartement mijn domicilie wordt?

Het adres is puur administratief, ik ontvang daar geen klanten, geen reclamewerk/logo op de deur, geen werknemers daar, en zet er geen machines neer of dergelijke voor mijn werk. Maar als ik mijn bedrijf op dat adres zet, schendt ik dan deze paragraaf niet?

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 11 jul 2020 07:53

Met deze paragraaf wil de verhuurder vermijden dat deze de werkelijke huuropbrengsten moet aangeven en niet het KI. Jij mag de huur immers (deels) inbrengen als kosten voor je bedrijf. Dat was als eenmanszaak al het geval trouwens. Zolang je die kosten niet inbrengt zal de verhuurder niet veel merken. Doe je dat wel dan is dat een ander verhaal.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 12 jul 2020 10:58

Contract is duidelijk : enkel privatief gebruik. Dus ook geen maatschappelijke zetel plaatsen.
Klopt dat verhuurder geen nadeel zal ondervinden als er geen huurgelden als onkost worden ingebracht. Maar meest zuivere werkwijze is bespreken met verhuurder en afspraken op papier te zetten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”