Factuur loodgieter

herbieherbie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Factuur loodgieter

#1 , 08 jun 2020 12:57

Dag


Ik heb enkele maanden geleden een loodgieter gevraagd om dure radiators te bestellen en te komen installeren. Na vele uitvluchten langs zijn kant vroeg ik op 6 mei laatste keer of hij ze al besteld had en of werken konden doorgaan. Hij liet weten dat radiators al toegekomen waren bij leverancier en werken konden starten op 18 mei. We hebben nooit iets ondertekend, hij stuurde enkel offerte met voorschotbedrag van 2000EUR zonder enige voorwaarden vermeld. Deze heb ik betaald en op maandag 18 mei kwam hij 10 min langs om plaats van radiators opnieuw op te meten en enkel paar buizen achter te laten. De di woe en vrij die volgden beloofde hij steeds te komen, was moeilijk bereikbaar, maar kwam nooit opdagen. Die vrijdag ben ik via leverancier te weten gekomen dat hij deze radiators nooit besteld had en hij leveringsblokkering heeft omdat hij facturen niet betaalt. Op basis van de geschonden vertrouwen heb ik dan laten weten dat ik niet met hem wil samenwerken voor de opdracht, en gevraagd voorschot bedrag terug te betalen omdat ik me anders opgelicht zou voelen. Volledige voorschot heeft hij dan terugbetaald. Bij het ophalen van de buizen heeft hij me bedreigd dat ik 2000EUR moest terugstorten owv emotionele schade en politie is hem komen buitenzetten. Nu 2 weken later stuurt hij factuur van 2000EUR voor het stopzetten van de werken die binnen 3 dagen betaald moet worden.

Heeft hij enige juridische grond waarmee hij stappen kan ondernemen of is dit oplichterij? Welke stappen kan ik best ondernemen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 08 jun 2020 13:05

Emotionele schade kan hij niet factureren aangezien de rechtbank dit moet toewijzen. Als u alles op papier hebt staan, staat u m.i. vrij sterk in deze. Factuur aangetekend protesteren en dan is het aan hem om u te dagvaarden.

herbieherbie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2020 14:27

Hij beschrijft het als
Omschrijving : stopzetten werkzaamheden
Voor kosten gemaakt voor het aanvangen van de werkzaamheden, het aanleveren van materialen en het weer ophalen van de materialen op uw verzoek
Ik protesteer uitdrukkelijk tegen deze factuur omdat u de gevraagde radiatoren nooit besteld en geleverd hebt zoals omschreven in uw offerte van 13-02-2020. Er kan enkel sprake zijn over een start van werken indien deze radiatoren besteld en toegekomen waren zoals uitdrukkelijk gevraagd bij het versturen van uw voorschot factuur.

Kan ik ook vermelden dat er geen verkoopsvoorwaarden zijn vermeld op zijn offerte waarbij hij zomaar kosten kan eisen?

Verder zijn er geen verkoopsvoorwaarden te vinden op uw offerte waarbij u zomaar kosten kan aanrekenen bij het niet meer met u te willen samenwerken.

Reclame

lukasi
Berichten: 1147

#4 , 08 jun 2020 14:51

Er bestaan toch meerdere leveranciers ?
U gaat ervanuit dat er slechts bij 1 mogelijke leverancier besteld is.
Denk dat de advocaat hier kipkap mee gaat maken met deze conclusie.

herbieherbie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2020 15:20

Er bestaan toch meerdere leveranciers ?
U gaat ervanuit dat er slechts bij 1 mogelijke leverancier besteld is.
Denk dat de advocaat hier kipkap mee gaat maken met deze conclusie.
Hij heeft mij dat telefonisch verschillende malen bevestigd, en heb hem schriftelijk hiermee geconfronteerd en hij heeft dat schriftelijk niet ontkent, tevens in zijn verdediging toonde hij een papier van diezelfde leverancier, maar van een andere heel kleine bestelling.

herbieherbie
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2020 16:04

rekening houdend met wat lukasi zegt heb ik nu deze:
ik betwist uitdrukkelijk deze factuur door

- het niet leveren van de gevraagde reeds toegekomen radiators
- het niet houden aan gemaakte afspraken
- het niet starten van de werken op de afgesproken datum

Je kan moeilijk zeggen dat de werken gestart zijn als je materialen levert die ik niet gevraagd heb, er niet in slaagt om de reeds toegekomen radiatoren binnen een week te leveren, je niet houdt aan de gemaakt afspraken om te starten met de werken.

Ik wens dus bijgevolg niet op te draaien voor werken die niet gestart zijn en voor het leveren van materialen die ik niet gevraagd heb.
Het leveren en ophalen van materialen waarover hij het heeft gaat over een aantal buizen die hij hier op 20 min komen leggen is de eerste dag

Terug naar “Handelspraktijken”