Onderlinge overeenkomst van werk

rombie18
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderlinge overeenkomst van werk

#1 , 07 mei 2020 23:48

Ik ben student toen 17 en inmiddels 18 en ik had een tijdje geleden (nog voor de coronacrisis) met iemand afgesproken een programma te schrijven tegen betaling. We hebben dit via mail besproken en zijn overeengekomen tot een bedrag van €250. Ik had hem toen de coronacrisis begon een eerste versie gestuurd en gevraagd hoe hij de betaling zag. Hij antwoordde toen dat hij o.w.v. corona het toen niet kon testen en hij later dit zou doen. Nu heb ik hem al enkele keren via mail gecontacteerd om hieromtrent wat meer info te krijgen maar hij antwoord niet meer. Er is dus geen contract opgesteld en ondertekend maar er is wel een schriftelijke overeenkomst via mail.

Ik zou graag willen weten of ik hier iets aan kan doen en waar ik sta. Heb ik recht op die betaling of niet en wat zijn eventueel de volgende stappen die ik kan ondernemen? Wat zegt de wet hierover en zal dit uiteindelijk via een vrederechter moeten worden opgelost? Hopelijk antwoord hij alsnog op mijn mails maar ik had toch al graag wat meer informatie gehad voor het geval dat dit niet gebeurt.

Alvast bedankt voor uw antwoord en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 07 mei 2020 23:55

U hebt een contract opgesteld toen u 17 jaar was.
Volgens het BW artikel 1124 is dit contract ongeldig, aangezien u niet bekwaam was op dat moment.

Laten we dat argument even aan de kant plaatsen, dan hebben we het volgende:
Om geld te verdienen, moet je een zelfstandig statuut hebben (volledig, bijberoep, student).
Hierop moet er dan ook belastingen betaald worden.
In je verhaal maak ik niet op dat dit het geval zou zijn, noch dat je in een payroll systeem zou zitten, dus dit is voor de wetgever zwart werk.

En laten we dat argument ook even aan de kant schuiven, dan hebben we nog het volgende:
Om uw geld te verkrijgen, zult u naar de rechtbank moeten.
Ik zal de berekening niet uitgebreid maken, maar laat ons zeggen dat je gaat mogen blij zijn als je break-even draait (lees als: niet meer dan 250 euro zou moeten betalen, waarvan die 250 euro van de tegenpartij in mindering komen).

Omwille van deze 3 redenen zou ik het laten rusten, en uw conclusies trekken voor een volgende opgave.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2020 00:34

U hebt een contract opgesteld toen u 17 jaar was.
Volgens het BW artikel 1124 is dit contract ongeldig, aangezien u niet bekwaam was op dat moment.



En laten we dat argument ook even aan de kant schuiven, dan hebben we nog het volgende:
Om uw geld te verkrijgen, zult u naar de rechtbank moeten.
Ik zal de berekening niet uitgebreid maken, maar laat ons zeggen dat je gaat mogen blij zijn als je break-even draait (lees als: niet meer dan 250 euro zou moeten betalen, waarvan die 250 euro van de tegenpartij in mindering komen).

zwartwerk of minderjarig wil nog niet zeggen dat er geen geldige arbeidsovereenkomst is

topicstarter kan ook gewoon naar vredegerecht gaan en document voor poging tot minnelijke schikking invullen. voor zover dit tegenwoordig kan natuurlijk omwille van de corona maatregels

3/7/1978
Art. 7. De arbeidsovereenkomst wordt gesloten hetzij voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk, hetzij voor onbepaalde tijd.
Zij kan nooit voor het leven worden gesloten.

Art. 121. Niettegenstaande elke uitdrukkelijke bepaling, wordt de overeenkomst die tussen een werkgever en een student is gesloten, welke benaming daaraan ook is gegeven, vermoed een arbeidsovereenkomst te zijn, tenzij het tegendeel wordt bewezen.
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... elling-van
Als de student jonger dan 18 jaar is, kan hij eigenmachtig zijn overeenkomst sluiten en opzeggen en kan hij zelf zijn loon in ontvangst nemen, behalve wanneer er vanwege de ouders of de voogd verzet is.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

rombie18
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2020 15:44

Als ik het goed begrijp kan ik het beter laten rusten dan. Als ik naar de rechtbank of het vredegerecht moet zal mij dit waarschijnlijk wel wat kosten. En misschien wordt ik dan nog beboet voor zwartwerk, of kan dit niet? Alhoewel er wel een schriftelijke overeenkomst was via mail, maar geen contract, zal ik hier waarschijnlijk niet veel mee kunnen? In ieder geval al bedankt voor de antwoorden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2020 16:57

Als ik naar de rechtbank of het vredegerecht moet zal mij dit waarschijnlijk wel wat kosten.
is kosteloos, tegenpartij is wel niet verplicht om te komen

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... ikking.pdf
C. Voordelen en beperkingen van de verzoeningsprocedure voor de vrederechter

C.1 Pluspunten van de verzoeningsprocedure
-------------------------------------------------------------
1. kosteloosheid;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Handelspraktijken”