Aanvaarde factuur

vdbruben
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aanvaarde factuur

#1 , 07 apr 2020 13:45

Art. 92 (wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016) bepaalt dat opdrachten met een geraamde waarde lager dan 30.000 euro (excl. btw) kunnen worden gegund via een aanvaarde factuur. Stel nu dat het geraamde bedrag minder bedraagt dan 30.000 euro, maar het uiteindelijk gefactureerde bedrag een stuk boven de 30.000 euro uitkomt omwille van meerwerken. In principe moest er dan een strengere plaatsingsprocedure worden gevolgd. Het feit of er meerwerken dienen uitgevoerd te worden kan achter vaak niet op voorhand worden ingeschat. Hoe moet met dergelijke situaties worden omgegaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 11 apr 2020 21:38

Door pro-actief niet met aanvaarde facturen te werken als die kans erin zit.

Nu zijn het vijgen na Pasen natuurlijk...

Ik veronderstel dat u met een bestelbon gewerkt heeft, met het bedrag onder de 30.000 euro hierop vermeld?

vdbruben
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2020 08:59

Dat klopt inderdaad.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 14 apr 2020 14:54

Dan zou ik de factuur protesteren voor het bedrag bovenop hetgeen overeengekomen was per bestelbon, en enkel het bedrag van de bestelbon betalen.

Indien de kostprijs van de meerwerken gerechtvaardigd is, kunt u altijd een nieuwe bestelbon opmaken ter waarde van deze meerwerken, en aan de leverancier melden dat ze een nieuwe factuur kunnen opmaken voor die bestelbon.
Als dit eenmalig gebeurt, zal er allicht geen gevolg aan gegeven worden moest er een concurrerend bedrijf van uw leverancier dit opgemerkt hebben, en moest deze het voor de raad van state brengen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2020 15:09

Dan zou ik de factuur protesteren voor het bedrag bovenop hetgeen overeengekomen was per bestelbon, en enkel het bedrag van de bestelbon betalen.

Indien de kostprijs van de meerwerken gerechtvaardigd is, kunt u altijd een nieuwe bestelbon opmaken ter waarde van deze meerwerken, en aan de leverancier melden dat ze een nieuwe factuur kunnen opmaken voor die bestelbon.
Als dit eenmalig gebeurt, zal er allicht geen gevolg aan gegeven worden moest er een concurrerend bedrijf van uw leverancier dit opgemerkt hebben, en moest deze het voor de raad van state brengen.
Dit is volgens mij een juiste oplossing voorgesteld door u.
Een nieuwe bestelbon en nieuwe factuur voor de meerwerken. Is dan een aparte uitbesteding.
Eerste factuur vragen om volledig te crediteren en een nieuwe maken voor het oorspronkelijke bedrag.
Zo zou deze zaak in het reine zijn.

Terug naar “Handelspraktijken”