Email ter kennisgeving claim

Guyr262626
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Email ter kennisgeving claim

#1 , 07 apr 2020 11:47

Hallo,

redelijk makkelijke vraag, hopelijk ook een eenduidig antwoord.

We hebben een contract waarin sprake is van een claim, die dient ingediend te worden "in writing" schriftelijk dus.
We kregen een email met een digitaal ondertekende pdf brief als bijlage. Met de vraag om te reageren of akkoord te gaan met de claim.


1. Moet ik deze mail als officiele kennisgeving beschouwen ? ik zou verwachten dat enkel "aangetekend" kan bewijzen dat ik hun claim kreeg. Hij kan immers altijd in mijn spam terechtkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 apr 2020 11:59

Als het enkel per aangetekend schrijven kan, moet dat zo worden opgenomen in de overeenkomst.

Nu de overeenkomst enkel gewag maakt van 'in writing', is een mail voldoende.

Overigens wordt er vereist dat de claim ingediend wordt, niet dat u die gelezen hebt. Een brief kan verloren gaan en een aangetekende zending kan u niet gaan halen. Dat is dus niet het punt.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Guyr262626
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2020 12:07

Dnk voor uw snelle antwoord

In het contract staat dat ik moet reageren binnen 20 business days of ik akkoord ga met de claim of niet. Maar ik wil het wat rekken, ze hebben er meer dan een jaar over gedaan om deze claim te sturen. Vandaar de vraag ze het hard kunnen maken of ik automatisch akkoord ben met de claim als ik niet reageer, zoals ook in het contract staat.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 apr 2020 12:15

Is het Belgische recht wel van toepassing op deze overeenkomst?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Guyr262626
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2020 12:47

Er staat op het einde dat de rechtbank van Antwerpen bevoegd is ja.
dus ik veronderstel Belgisch recht.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 apr 2020 13:37

Helaas, bevoegde rechtbank en toepasselijk recht zijn twee verschillende zaken. Een Belgische rechtbank kan ook Congolees recht toepassen, en een Chinese rechtbank moet soms ook Belgisch recht toepassen.

Nu het contract in het Engels is opgesteld, neem ik aan dat het een internationale overeenkomst is? Is een assumptie, ik zie tegenwoordig vaker Engelse contracten binnen België als soort van compromis tussen NL en FR.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Guyr262626
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2020 14:10

Het staat er inderdaad in .. under Belgian Law :-)


Guyr262626
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 apr 2020 14:24

Wat is een btb contract ? Dit is een share purchase agreement tussen een NL bedrijf dat ons bedrijf gekocht heeft. Nu 2 jaar na de verkoop sturen ze plots een email met een claim dat ze nog 100 k willen omdat er destijds een fout in de cijfers gezeten zou hebben. In die SPA staat inderdaad dat ze kunnen claimen en dan een claim notice kunnen sturen in writing. En dat wij binnen 20 dagen moeten reageren of anders akkoord zouden zijn met de claim Maar de initiele vraag is dus of ik daarop moet reageren, en mijn tijd dus in moet steken.. . Want zoals dat dan gaat komt er wss een hele discussie op gang. Ik moet andere klanten helpen, dus heb hier geen tijd voor eigenlijk.

guyr2626
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2020 19:07

dus, Belgisch recht, contract zie hierboven maakt dit enig verschil ?

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 08 apr 2020 12:20

Business to Business ...dus ondernemingsrecht

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 08 apr 2020 13:20

Wat is een btb contract ? Dit is een share purchase agreement tussen een NL bedrijf dat ons bedrijf gekocht heeft. Nu 2 jaar na de verkoop sturen ze plots een email met een claim dat ze nog 100 k willen omdat er destijds een fout in de cijfers gezeten zou hebben. In die SPA staat inderdaad dat ze kunnen claimen en dan een claim notice kunnen sturen in writing. En dat wij binnen 20 dagen moeten reageren of anders akkoord zouden zijn met de claim Maar de initiele vraag is dus of ik daarop moet reageren, en mijn tijd dus in moet steken.. . Want zoals dat dan gaat komt er wss een hele discussie op gang. Ik moet andere klanten helpen, dus heb hier geen tijd voor eigenlijk.
Ik begrijp oprecht uw vraag niet.

Als u meent dat de claim terecht is en u dat bedrag dus wil betalen, by all means - niet reageren en gewoon betalen.

Als u meent dat de claim onterecht is, dan moet u die claim protesteren - binnen de modaliteiten die u contractueel hebt afgesproken. Dat protesteren hoeft geen volledig uitgeschreven conclusie te zijn waarin u inhoudelijk alles volledig hebt uitgewerkt. Maar u moet natuurlijk wel aangeven het niet eens te zijn zodat er geen sprake kan zijn van een stilzwijgende instemming.

Wat natuurlijk niet mogelijk is, is de combinatie van 'ik betaal niet' en 'ik wil er ook geen tijd insteken'. Zo werkt het natuurlijk niet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

guyr2626
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 apr 2020 20:20

duidelijk :-) Ik geef een beetje achtergrond. De claim is gericht tegen 4 eigenaars van een bedrijf. Die hun bedrijf is 2 jaar geleden verkocht hebben en waarbij 2 van de eigenaars in het bedrijf gebleven zijn met elk 10% aandelen en de 2 anderen ( waaronder ik ) hebben al hun aandelen verkocht. De 2 leiden dus nog altijd het bedrijf maar dan als "subdivisie". Nu komt de claim van het moederbedrijf. Dus hoe langer dit allemaal aansleept hoe kleiner de kans dat het moederbedrijf een rechtzaak zal aanspannen tegen ons 4. We hebben het bedrijf met 4 verkocht en dat is ondeelbaar volgens het contract. Aangezien de andere 2 nog moeten verderwerken met het moederbedrijf wil ik de anderen dus eerder de kastanjes uit het vuur laten halen. Zelf gewoon zoveel mogelijk tijd winnen. De anderen hebben belang bij een goede samenwerking voor de toekomst, ik niet. Dus ik gok erop dat ze hun eigen mensen niet voor de rechter gaan slepen, en de huidige claim gewoon bangmakerij is. Bovendien woon ik ondertussen niet meer in Belgie en de claim helemaal gaan tegenbecijferen met advocaten en accountants zal dus veel tijd en geld gaan kosten. Hopelijk is nu de initiele vraag terug duidelijk, is hun "mail" geldig als een oficiele claim notice en ben ik verplicht daarop te reageren, of kan ik nog wachten tot ze het echt aangetekend doen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#14 , 09 apr 2020 09:40

duidelijk :-) Ik geef een beetje achtergrond. De claim is gericht tegen 4 eigenaars van een bedrijf. Die hun bedrijf is 2 jaar geleden verkocht hebben en waarbij 2 van de eigenaars in het bedrijf gebleven zijn met elk 10% aandelen en de 2 anderen ( waaronder ik ) hebben al hun aandelen verkocht. De 2 leiden dus nog altijd het bedrijf maar dan als "subdivisie". Nu komt de claim van het moederbedrijf. Dus hoe langer dit allemaal aansleept hoe kleiner de kans dat het moederbedrijf een rechtzaak zal aanspannen tegen ons 4. We hebben het bedrijf met 4 verkocht en dat is ondeelbaar volgens het contract. Aangezien de andere 2 nog moeten verderwerken met het moederbedrijf wil ik de anderen dus eerder de kastanjes uit het vuur laten halen. Zelf gewoon zoveel mogelijk tijd winnen. De anderen hebben belang bij een goede samenwerking voor de toekomst, ik niet. Dus ik gok erop dat ze hun eigen mensen niet voor de rechter gaan slepen, en de huidige claim gewoon bangmakerij is. Bovendien woon ik ondertussen niet meer in Belgie en de claim helemaal gaan tegenbecijferen met advocaten en accountants zal dus veel tijd en geld gaan kosten. Hopelijk is nu de initiele vraag terug duidelijk, is hun "mail" geldig als een oficiele claim notice en ben ik verplicht daarop te reageren, of kan ik nog wachten tot ze het echt aangetekend doen.
In dat geval heb ik alle vragen al beantwoord naar Belgisch recht.

- De claim is geldig, want in writing. Bijkomende voorwaarden mag, bijvoorbeeld de vormelijke vereiste van een aangetekende brief, maar in casu niet bedongen dus niet mogelijk om in te roepen;
- Een regeling die voorziet in een bepaalde termijn om te reageren en het nalaten te reageren binnen die termijn wordt opgevat als een impliciete aanvaarding is rechtsgeldig in een B2B;
- U "moet" niets, maar weet dat 'niets doen' ook juridische gevolgen heeft, in dit geval de aanvaarding van de claim - wat u zich zelf overigens toe verbonden hebt d.m.v. uw overeenkomst.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

guyr2626
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 apr 2020 09:45

dankjewel !

Terug naar “Handelspraktijken”