Betwisten factuur boekhouder

Karamel88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betwisten factuur boekhouder

#1 , 07 mar 2020 12:36

Beste,

Vorig jaar ben ik gestart als zelfstandige, na toch iets van een zoektocht ben ik uiteindelijk bij een bepaald boekhoudkantoor terecht gekomen. Daar hadden wij bepaalde zaken overeengekomen over wat dit mij op jaar basis ongeveer zou kosten. Dit staat wel niet op papier.
Naarmate het jaar vorderde had ik hen enkele vragen gesteld via mail (voor een boekhouder behoorlijk standaard vragen), na altijd de nodige portie geduld te hebben (meestal meer dan 2-3 weken) ontving ik daarna een antwoord. Meestal zelfs eigenlijk geen relevante antwoorden of slecht halve. Kortom, een antwoord waar ik niets mee kon doen of die mij weinig tot geen wijsheid bijbracht. Slechts na enkele mails, hadden ze gezegd dat dit mailverkeer betalend was aan hun uurtarief.. Na het eerste jaar, kreeg ik dus bijgevolg de factuur die opliep tot €2500, dit voor het versturen van enkele mails.. Mijn belastingaangifte is zelfs nog niet eens inbegrepen in deze prijs.. Ook rekenen ze meetings aan die niet plaats gevonden hebben, of die in realiteit veel minder lang duurder dan in hun factuur.
Ik kan dit uiteraard moeilijk bewijzen..

Dus mijn vraag is of ik dit op één of andere manier kan betwisten en zodoende de prijs van mijn factuur drastisch te laten zakken tot een realistische prijs.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie raad en tips!


Mvg,
Karmen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 mar 2020 12:39

Mails versturen is ook werken, dus dat mogen ze aanrekenen tegen standaardtarief.

Voor meetings moet je verplaatsingstijd en zo meerekenen, kom je dan nog aan een verschil dan kan u inderdaad protesteren en een tegenvoorstel doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2020 19:34

je mag altijd rekenen aan 80 a 100€ per uur + 21% BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2020 20:47

Mails versturen is ook werken, dus dat mogen ze aanrekenen tegen standaardtarief.

Voor meetings moet je verplaatsingstijd en zo meerekenen, kom je dan nog aan een verschil dan kan u inderdaad protesteren en een tegenvoorstel doen.
Inderdaad meestal hebben de klanten geen oog op bijkomende kosten. Ook een vraag per mail of anders : kantoor moet dossier opzoeken, dikwijls herlezen … en de timer loopt. Daarom is het dikwijls verstandiger/prijselijker om een vast bedrag in contract vast te leggen.
TS zou toch een duidelijke afspraak in contractvorm aanraden. U weet nooit op voorhand hoeveel vragen en problemen u moet voorleggen, en het kantoor moet ook zijn personeel betalen. En bij sommigen zijn de uurvergoedingen niet min.

2 à 3 weken voor een antwoord : dat is buiten proportie. Als non actieve in het vak, vind ik dat niet kunnen en onverantwoord.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2020 08:17

. En bij sommigen zijn de uurvergoedingen niet min.
.
De uurvergoeding is zeker niet min als je eens het probleem bekijk!

Voor een werknemer !
32% rsz + 12% eindejaarspremie + 8% absenteiesme gewaarborgd maandloon + ?% opleidingen bij boekhouders is dit 40 uren, + ver^lichte abonementen, kantoor behoeften enz..
eventueel een saariswagen
Hoe kan men dan nog goedkoop werken ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2020 10:26

. En bij sommigen zijn de uurvergoedingen niet min.
.
De uurvergoeding is zeker niet min als je eens het probleem bekijk!

Voor een werknemer !
32% rsz + 12% eindejaarspremie + 8% absenteiesme gewaarborgd maandloon + ?% opleidingen bij boekhouders is dit 40 uren, + ver^lichte abonementen, kantoor behoeften enz..
eventueel een saariswagen
Hoe kan men dan nog goedkoop werken ????
Lowie,
Klopt als een bus. Spreek uit ervaring op dit gebied. Men vergeet dikwijls dat een kost niet enkel een telefoongesprek, of mailtje lezen is.
En een kantoor is geen liefdadigheidsinstelling. En dan hangt het ook nog intern af van de scholingsgraad van het personeel.

Niets is gratis. Enkel de zon gaat nog gratis op ( behalve deze winter ).

Terug naar “Handelspraktijken”