Uitstellen herstel van wagen onder garantie

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Uitstellen herstel van wagen onder garantie

#1 , 05 mar 2020 13:35

Bij deze juridisch advies gevraagd bij onderstaand probleem:

In augustus 2018 heb ik een nieuwe auto gekocht met garantie. In januari is er een defect aan de electronische instrumenten – geen enkel instrument of waarschuwingsindicatoren werken nog.
De dag nadien gaat de wagen bij de dealer binnen voor diagnose. Deze geeft aan dat de instrumenten vervangen moeten worden end at dit onder garantie zou gebeuren. De invoerder/leverancier draagt een uitgebreide diagnose en analyse op om na te gaan dat de garantie wel van toepassing is.
De stelling van de dealer wordt bevestigt en de vervanging dient onder garantie plaats te vinden.

Het probleem is nu dat de leverancier de levering van de onderdelen blijft uitstellen. De dealer doet alle moeite om de levering te bespoedigen maar zonder positief resultaat.
Ondertussen is de redelijke termijn waarin het herstel dient te gebeuren verstreken en moet ik gewoon verder blijven afwachten.
Als resultaat zit ik met een wagen die ik niet kan gebruiken – zonder instrumenten is een auto niet conform de wetgeving. Ik kan hem ook niet verkopen wegens afkeur door de technische inspectie. Ten derde kan de wagen ook niet worden hersteld wegens het niet leveren van onderdelen.

Ik wil nu de koopovereenkomst laten ontbinden op grond van art 1641BW. Ter info: ik ben zelfstandige en heb de wagen gekocht op BTW nummer, dus geen consumentenbescherming.
Ten tweede wil ik ook niet-conformiteit inroepen (art 1604BW). Niet op de levering van de wagen zelf maar op de levering van de garantie dewelke deel uitmaakt van de koopovereenkomst.

Concreet zijn mijn vragen:
- Klopt mijn bovenstaande stelling dat zowel art1641 en 1604 van toepassing zijn of zal de ene het andere uitluiten?
- Hoe dien ik voor mijn eis een vordering in?
- Kan ik beide tekortkomingen in één eis bundelen of moeten ze afzonderlijk worden ingediend?

Voor de volledigheid:
ik heb me wekelijks geïnformeerd bij de dealer, hij kon niet meer doen dan mij telkens informeren dat de levering met een week is uitgesteld.
Op aanraden van de dealer heb ik een klacht ingediend bij de klantendienst van het merk. Hierop wordt niet gereageerd.
Op 27 februari heb ik, per mail en per aangetekend schrijven, de leverancier/invoerder in gebreke gesteld en gevraagd de onderdelen tijdig te leveren om wagen alsnog te herstellen. Als alternatief stelde ik voor de wagen te ruilen voor een werkend exemplaar. Hierop wordt ook niet gereageerd.

Om de zaak buiten de rechtbank te regelen heb ik tevens melding gedaan voor bemiddeling bij FOD economie. Ik ga nog een poging wagen via Test-Aankoop of zo maar ik vrees dat dit weinig uit zal halen en ik het via gerechtelijke weg zal moeten oplossen.
Inside info van een medewerker van de leverancier: “op klachten wordt nooit gereageerd. 98% van de klachten vervallen automatisch omdat klanten niet verder kunnen of durven gaan”.

Wanneer iemand advies voor mij heeft hoor ik dat graag.
Alvast bedankt,
Johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2020 15:05

Als zelfstandige vallen niet onder de consumenten garantie.

Heeft u de garantie bedongen, en staat deze op je factuur.?

En het is de garage die u als ze dit beloofd hebben u deze moet geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2020 15:46

dag Lowie, garantie is contractueel bedongen in de koopovereenkomst en is schiftelijk.
Het is ook mijn mening dat ze hun verplichtigen moeten nakomen maar omdat dit niet gebeurt zal ik naar het gerecht moeten.
m'n vraag is dan Hoe dit correct aan te pakken

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 05 mar 2020 20:06

Maar u hebt geen contract met de leverancier enkel met de verkoper en die zal u dus in gebreke moeten stellen..
Gezien bedrag en de vele kleine lettertjes ...hebt u geen bijstandsverzekering als zelfstandige / firma?

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2020 14:12

Ja, dealer is ook in gebreke gesteld. Wel jammer omdat hij extra effort doet om de onderdelen te laten leveren. De leverancier heb ik aangeschreven met de hoop dat deze nog wat fatsoen zou opbrengen maar dat mocht niet baten.
Ik wou dit geschil buiten een juridische procedure om oplossen maar dat gaat niet meer lukken.
Nu ik juridische bijstand nodig heb zal ik idd eerst eens de verzekeringsagent contacteren
.
dank voor je reactie

Terug naar “Handelspraktijken”