Goederen inbrengen als zelfstandige betaalt door derde

BDODK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Goederen inbrengen als zelfstandige betaalt door derde

#1 , 17 feb 2020 12:04

Beste,

Situatie kort geschetst:

Ik ben zojuist gestart als zelfstandige in hoofdberoep, hiervoor moest ik een aantal dingen kopen om mijn activiteit te kunnen uitvoeren.
Bedrag 2 x +-4000EUR-, deze konden enkel gekocht worden via een site waarvoor ik een creditkaart hoefde te gebruiken.

De limiet van mijn creditkaart bleek te laag, om deze te verhogen diende ik enkele dagen te wachten op een afspraak. Maar omdat ik deze dringend nodig had, heb ik dit betaalt met een creditkaart van een derde persoon.

Ik heb dan zelf alles teruggestort aan deze persoon via een apart geopende rekening die ik gebruik om het overzichtelijker te houden.

Kan dit moeilijkheden met zich meebrengen?


Alvast bedankt voor jullie advies/antwoord.



Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2020 12:27

Uw aankopen zullen toch gefactureerd zijn ? Facturen inbrengen in de boekhouding.
Betaling beter gedaan aan uw vriend met de bankrekening van zelfstandigheid.
Facturen zullen waarschijnlijk getekend zijn voor voldaan.

Betalingen van goederen ( of materieel ) voor uw beroep moeten langs de zaak bankrekening gebeuren.

Schrijf het bedrag over van uw zakenrekening naar uw private bankrekening.
Facturen opgenomen onder de rekening Leveranciers, worden zo afgeschreven tov uw bankrekening.

Indien goederen aangekocht in buitenland, opletten dat u in orde bent met de BTW.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 17 feb 2020 12:29

Op wiens naam staat de factuur?

Reclame

BDODK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2020 12:38

De facturen staan op mijn naam.
Enkel de betaling gebeurde via een derde rekening.
De betaling aan de derde persoon werd via de aparte rekening gedaan die geopend is voor mijn zelfstandige activiteit.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 17 feb 2020 12:45

Dan kunt u aantonen dat u de kosten uiteindelijk zelf gedragen hebt, hou dit gewoon goed bij voor als u of de derde persoon er ooit vragen over krijgt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2020 13:01

Dan kunt u aantonen dat u de kosten uiteindelijk zelf gedragen hebt, hou dit gewoon goed bij voor als u of de derde persoon er ooit vragen over krijgt.
Leen,
Als de factuur op zijn naam ( zelfstandigheid ) staat ( wat normaal zou zijn ), dan moet die factuur ook als betaald geboekt worden. Anders blijft die openstaan, en indien niet ingeboekt is de BTW niet aftrekbaar.

dako
Berichten: 333

#7 , 17 feb 2020 15:42

Dan kunt u aantonen dat u de kosten uiteindelijk zelf gedragen hebt, hou dit gewoon goed bij voor als u of de derde persoon er ooit vragen over krijgt.
Leen,
Als de factuur op zijn naam ( zelfstandigheid ) staat ( wat normaal zou zijn ), dan moet die factuur ook als betaald geboekt worden. Anders blijft die openstaan, en indien niet ingeboekt is de BTW niet aftrekbaar.
TS geeft aan zelfstandige in hoofdberoep te zijn = eenmanszaak = enkelvoudige boekhouding. Betaling hoeft dus bij eenmanszaak al niet noodzakelijk verwerkt te worden. Verder geeft TS aan dat de betaling van zijn zakelijke rekening naar de rekening van de "derde persoon" is gegaan (hopelijk met duidelijke omschrijving als "voorgeschoten kosten...") waardoor hij de betaling, indien gevraagd, toch kan bewijzen.

Situatie, indien mogelijk, best voorkomen door rechtstreeks aan firma te betalen, maar indien éénmalig zal dit na uitklaring bij een controle, mijn inziens, weinig problemen opleveren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2020 16:29

Dan kunt u aantonen dat u de kosten uiteindelijk zelf gedragen hebt, hou dit gewoon goed bij voor als u of de derde persoon er ooit vragen over krijgt.
Leen,
Als de factuur op zijn naam ( zelfstandigheid ) staat ( wat normaal zou zijn ), dan moet die factuur ook als betaald geboekt worden. Anders blijft die openstaan, en indien niet ingeboekt is de BTW niet aftrekbaar.
TS geeft aan zelfstandige in hoofdberoep te zijn = eenmanszaak = enkelvoudige boekhouding. Betaling hoeft dus bij eenmanszaak al niet noodzakelijk verwerkt te worden. Verder geeft TS aan dat de betaling van zijn zakelijke rekening naar de rekening van de "derde persoon" is gegaan (hopelijk met duidelijke omschrijving als "voorgeschoten kosten...") waardoor hij de betaling, indien gevraagd, toch kan bewijzen.

Situatie, indien mogelijk, best voorkomen door rechtstreeks aan firma te betalen, maar indien éénmalig zal dit na uitklaring bij een controle, mijn inziens, weinig problemen opleveren.
Inderdaad TS meldt slechts in # 4 dat het een zakelijke rekening is geopend voor zijn zelfstandige activiteit, is na mijn reactie.
Dan is er op dat gebied geen probleem, en boekhouding in orde. Hiermee krijgt hij geen moeilijkheden, gezien ook de factuur op zijn naam staat.
Hoe uitgebreid zijn boekhouding moet zijn; hangt af van de omvang facturen ( inkomend als uitgaand ) en de omzet.

Maar een eenvoudige gestructureerde boekhouding ( moet niet te ingewikkeld ) zal wel volstaan.

Terug naar “Handelspraktijken”