Wanbetaling. Mogelijkheid om dit op te lossen via vrederechter?

Benny Lewi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wanbetaling. Mogelijkheid om dit op te lossen via vrederechter?

#1 , 25 jan 2020 16:34

Beste,

Ruim vier jaar geleden heb ik mijn auto doorverkocht aan een toenmalige (zeer goede) vriend.
Er was een verkoopovereenkomst getekend waarin vermeld stond dat hij €1000 als voorschot heeft betaald en €4000 maandelijks in schijven van 500€ ging voltooien.
Die schijven zijn nooit op tijd betaald geweest en na jaren aandringen heeft hij uiteindelijk €4000 betaald.
Bij het voorschot heeft hij i.p.v. €1000 slechts €500 betaald. Gezien de goede vriendschappelijke relatie had ik er toen geen probleem van gemaakt, maar op het einde van de rit is hij mij nog €500 verschuldigd.
Er zijn wel wat bewijzen terug te vinden via FB Messenger, maar ik ga er vanuit dat ik in deze situatie bij de vrederechter een vogel voor de kat ben.

Daar blijft het echter niet bij. De tegenpartij had ergens in 2010 een zaak opgestart die in 2013 failliet werd verklaard.
Ik had toen €1000 aan hem geleend en die heb ik, u raad het al, eveneens nog niet teruggezien.
De totale som bedraagt dus €1500, wat voor de meeste van ons toch een aannemelijk bedrag is om dit juridisch aan te vechten.
Over die geleende €1000 is, dom genoeg, nooit iets op papier vastgelegd. Jong en naïef.
Over beide gevallen heb ik wel meerdere bewijzen teruggevonden in een gesprek via FB Messenger.

Is er ook maar enige kans om dit bij de vrederechter aan te vechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 25 jan 2020 16:43

Is die 1000 euro van voor, tijdens of na het faillissement?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2020 19:39

Als deze gelden allemaal van voor het faillissement zijn, heb je niks meer te vragen dit had je moeten doen bij de curator, daar kan je nu niks meer gaan eisen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Benny Lewi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2020 19:58

Dank voor de reacties.

Die €1000 was tijdens het faillissement, gezien hij toen in financiële problemen zat, ook op persoonlijk vlak. Zoiets zal ik inderdaad niet (meer) via een curator kunnen oplossen.
Mijn enige kans is om dit aan te vechten via een vrederechter.
Gesprekken a.d.h.v. social media zijn rechtsgeldig. Ik heb alle overschrijvingen en desbetreffende gesprekken samengevoegd. Via PC banking kan je perfect alle betalingen van een bepaald persoon samenvatten, waaruit blijkt dat hij een totaal bedrag van €4000 heeft overgeschreven.
Het knelpunt zit hem in't feit dat hij in het begin slechts €500 cash heeft gegeven als voorschot op de auto i.p.v. €1000 zoals beschreven op de verkoopovereenkomst. Ik vrees dat ik dat niet kan aanvechten, maar is er enige mogelijkheid voor die €1000 die ik hem jaren daarvoor geleend had toen hij in financiële problemen zat? Uit een gesprek van 2013 zei hij letterlijk dat die €1000 'binnen enkele weken' zal gestort worden.

Nogmaals, wij waren toen beste vrienden en dan kunnen zo'n naïeve dingen gebeuren. Het is alleszins een (dure) levensles geweest, maar zou mooi zijn om het toch nog te kunnen recupereren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jan 2020 10:31


Mijn enige kans is om dit aan te vechten via een vrederechter.

Die zal u meer dan waarschijnlijk ook doorverwijzen naar de curator

Terug naar “Handelspraktijken”