drukwerk

Wilfried 002
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

drukwerk

#1 , 02 jan 2020 15:34

Ik wilde onlangs een nieuwe productcatalogus laten drukken op 100 ex. en heb daarvoor een USB stick bezorgd aan de drukker met daarop in PDF vorm 37 bestanden ( één voor elke pagina ).
Bij de drukproef heb ik niet opgemerkt dat de drukker ergens midden in het bestand met opzet één pagina heeft verwijderd. ( Achteraf bleek dat om druk-technische redenen er steeds wordt gedrukt in veelvouden van 4 pagina's )
Resultaat: Een catalogus van 36 pagina's die onbruikbaar is en opnieuw moet gedrukt worden.

De drukker heeft vlg zijn zeggen niets verkeerd gedaan, ' want ik heb de drukproef goedgekeurd '. Ik betwist dit, want hij heeft wel de fout gemaakt,

Ik heb zijn fout niet opgemerkt, dat klopt. Bij een drukproef kijk je naar opmaak, kolombreedtes, lay-out, evt spelfouten, maar je gaat er toch niet vanuit dat er moedwillig geknoeid wordt met het bestand?

De drukker wil geen enkele toegeving doen en gaat een procedure opstarten.

Heeft de drukker juridisch gelijk of is dit betwistbaar?

Indien ik een review hierover zou plaatsen op sociale media zal hij me hiervoor eveneens vervolgen.

Mag dit, of mag dit niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 02 jan 2020 16:49

Beste

Een drukproef wordt in essentie net bezorgd om grondig na te kijken en waar nodig bij te sturen.
De drukker mag dan wel een fout gemaakt hebben. U had de kans om dat te corrigeren en dat is niet gebeurd omdat u zelf de controletaak evenmin grondig deed.

Mijns inziens heeft de drukker juridisch gelijk. U heeft ongetwijfeld - al dan niet schriftelijk - een 'go' gegeven voor de definitieve drukwerken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 03 jan 2020 09:59

klopt. door de drukproef te aanvaarden bent u akkoord gegaan om tot de finale druk over te gaan. Het was aan u om dit grondig na te kijken.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”