beslag op goederen door deurwaarder

ponderosa
Topic Starter
Berichten: 14

beslag op goederen door deurwaarder

#1 , 03 dec 2019 19:17

Onze huurder van een handelspand is vertrokken na ontbinding van het huurcontract door het Vredegerecht.
Hij weigert echter zijn maatschappelijke zetel te verzetten. Maningen, dagvaardingen, pro justicia´s komen dus allemaal bij ons terecht en worden niet opgehaald. Zelf heb ik al het KBO ingeschakeld ter ambtshalve schrapping van de maatschappelijke zetel. Hier gaan natuurlijk maanden over (huurder wordt aangeschreven en krijgt 30 dagen tijd om zetel te verzetten, daarna is het wachten op het rapport van economische inspectie, enz...)
Nu heeft hij een deel goederen in ons pand achtergelaten. Kunnen wij deze goederen zélf op onze naam krijgen ter gedeeltelijke inning van een openstaande schuld.
Logisch zou zijn dat er een faillissement (vroeg of laat) wordt uitgesproken, waarbij een curator wordt aangesteld, die beslag laat leggen op de goederen door een deurwaarder en openbaar verkoopt. Op dat ogenblik worden bepaalde goederen (zoals een industriële dampkap) weggehaald, en blijven wij met huurschade zitten. Deze kunnen ingebracht worden in het faillissement, maar als de kosten van de curator worden afgetrokken, blijft er niets over behalve de huurschade en openstaand saldo én zijn we twee jaar verder.

De ideale oplossing is dat een deurwaarder een waarde plakt op de in het pand achtergebleven goederen, en deze rechtstreeks in mindering brengt van onze vordering. Is dit wettelijk mogelijk?

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 03 dec 2019 19:50

Neen, zoals u zelf aangeeft, u hebt geen voorrang op andere schuldeisers.

ponderosa
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 03 dec 2019 21:34

ik heb inderdaad geen voorrang op schuldeisers bij faling, maar er is nog geen faillissement uitgesproken dus de vennootschap is nog actief. Volgens mij kan ik via de deurwaarder bewarend beslag leggen op goederen van de huurder

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2019 21:47

Je kan bewarend beslag leggen, het woord zegt zelf bewarend, als er een faillissement uitgesproken word is het bewarend beslag foetsie !!
En sta je even ver
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2019 23:02

De verhuurder is bevoorrecht op de roerende goederen die "het huis stofferen" en dit voor twee jaar vervallen huur. (Art. 20, 1° Hypotheekwet). Om te vermijden dat de goederen verdwijnen kan u bewarend beslag laten leggen. Het voorrecht slaat dan op de opbrengst van de verkoop van de goederen.

Terug naar “Handelspraktijken”