verkoop op afstand telefonisch

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

verkoop op afstand telefonisch

#1 , 20 nov 2019 11:47

Beste
ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Vanaf wanneer is een verkoop via telefonisch contact geldig wanneer bedrijf A belt naar bedrijf B? Moet het (volledige) gesprek opgenomen zijn? Moet er minstens altijd een getekende overeenkomst zijn (zijn er maximum bedragen voor verkoop telefonisch?).
Info en/of verwijzingen zijn meer dan welkom.

Wij hebben een factuur ontvangen voor een dienst die wij niet hebben aangevraagd (of herinneren ons alvast geen telefonisch gesprek). Maar wanneer we online wat rondneuzen vinden we nogal snel terug dat dit bedrijf claimt dat er een telefonische verkoop werd gemaakt.

mvg.
BrainTrain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 20 nov 2019 12:37

Een mondelinge overeenkomst is (in het algemeen) even geldig als een schriftelijke, alleen veel moeilijker aan te tonen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 nov 2019 14:46

ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Wetgeving verkoop op afstand gaat enkel over consumenten

Niet B2B ...

Factuur protesteren als het gaat om niet gevraagde, niet geleverde, of ongevraagd geleverde diensten

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#4 , 21 nov 2019 10:01

ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Wetgeving verkoop op afstand gaat enkel over consumenten

Niet B2B ...
hebben "niet-consumenten" dan geen herroepingsrecht?

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 21 nov 2019 10:07

ik vind redelijk veel terug ivm de bescherming van de consument bij verkoop via de telefoon, maar bitterweinig tot niets ivm verkoop tussen vennootschappen.
Wetgeving verkoop op afstand gaat enkel over consumenten

Niet B2B ...
hebben "niet-consumenten" dan geen herroepingsrecht?
Correct, die worden geacht te weten wat ze doen en hebben dus minder bescherming nodig. Natuurlijk kan er altijd contractueel iets vastgelegd worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2019 10:44


hebben "niet-consumenten" dan geen herroepingsrecht?
Neen en je kan ook niet genieten van de consumenten garantie, die moet je zelf vragen om dit op je factuur te plaatsen.

Als zelfstandige word je geacht dit te weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”