Onbetaalde factuur energieleverancier?

Serdna
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onbetaalde factuur energieleverancier?

#1 , 13 nov 2019 15:34

Beste forumleden,


Ik probeer het beknopt te houden:

Tot juli 2018 huurde onze vennootschap (VOF) een pand waar we tot juni 2018 een frituur in uitbaten. Het toeval wou dat in juli ook onze jaarafrekening voor elektriciteit en gas opgemaakt werd. Wij betaalden maandelijks €439 met uitzondering van juli omdat we in die maand geen energie meer verbruikten en het dan gewoon met de afrekening konden vereffenen.

Afrekening wordt dan opgemaakt met €704,15 in ons voordeel, dus er wordt ons (€704,15 - €439) €265,15 terugbetaald.

Ondertussen (25/07/2018) maken wij de energieovernamedocumenten op met de huisbaas en geven de sleutels terug, dit document wordt door ons aan Luminus bezorgd op 27/07/2018 en op 20/08/2018 krijgen wij via e-mail bevestiging dat het contract is stopgezet en wij hier verder niets meer voor moeten doen.

Pas begin 2019 krijg ik plots via sms bericht van een incassobureau dat er achterstallige schuld is bij Luminus. Het lijkt op dat ogenblik dat we plots toch nog iets moesten betalen voor de periode tussen eindafrekening (einde van het verbruiksjaar) en de slotafrekening (einde van het contract). Wanneer wij de meterstanden die zij gebruiken op deze facturen naast elkaar leggen zit er inderdaad verschil op, en al is dit niet logisch, kloppen de standen wel met wat wij hebben ondertekend bij overname. Op de slotafrekening die ik online kan raadplegen staat op 16/09/2018 een totaalbedrag te betalen van €0, maar bij navraag zou er in de tussentijd een correctie verstuurd zijn waarbij wij dus gevraagd werden van €708,81 te betalen.

Aangezien wij het pand verlaten hadden (en daar trouwens ook onze brievenbus meegenomen hadden) hebben wij deze correctiefactuur niet per post ontvangen. Blijkbaar kon Luminus ons noch telefonisch, noch via e-mail bereiken om ons op de hoogte te brengen dat zij, door hun fout, ons een correctie moesten aanrekenen. Het incassobureau kon dit echter wél, met de gegevens die ze van Luminus kregen.

Toen ik op de hoogte werd gesteld van deze (zogenaamde) schuld schreef ik het incassobureau binnen de 24 uur aan voor verdere info en staafde met de facturen en communicaties in mijn bezit dat wij geen schuld meer hadden en onmogelijk op de hoogte konden zijn. VIJF (!) maand later kreeg ik hier antwoord op terug dat we (cru gezegd) pech hebben en het toch zullen moeten betalen. Ze geven wel een uitleg over voorschotten die aangerekend zijn tot september omdat het overnamedocument niet in hun bezit was maar zoals hierboven vermeld was dit wel het geval en hebben we hier de bewijzen voor.

Aangezien dit verre van een bevredigend antwoord was argumenteerde ik nogmaals waarom ik van mening ben geen openstaande schuld meer te hebben en al zeker niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor interesten aan het incassobureau of Luminus. Hierop krijgen we weer twee maand later een soortgelijk antwoord, waarop wij nógmaals betwisten dat er een schuld is van ons uit.

Vandaag (weer vier maand na het laatste contact krijgen we de uitleg dat er (door hun of door de energienetbeheerder) een foute meterstand gebruikt werd bij de jaarafrekening in 2017 en wij daar dan (na het aflopen van ons contract) toch nog voor moeten opdraaien. Ik ben gerust bereid hun uitgebreid antwoord door te geven maar ik vrees dat het hier al langdradig genoeg geworden is...


Mijn vragen zijn:

1. Ben ik financieel verantwoordelijk voor een fout die gemaakt werd door hun administratie (of die van de energienetbeheerder)?
2. Kunnen zij daar na zoveel tijd (meer dan een jaar) nog mee afkomen?
3. Moeten wij dan interesten gaan betalen voor de periode waarin zij nauwelijks moeite gedaan hebben om ons te bereiken en de periode waarbij wij aan het incassobureau om uitleg vragen?
4. Wij hebben zeer sterk het gevoel dat er bewust karig wordt omgegaan met bepaalde info en er alles aan gedaan wordt om het zo verwarrend mogelijk te maken voor ons zodat we "gewoon maar zouden betalen". Is dit een bekende (wan)praktijk? En kunnen we dit aanvechten?
5. Interesten gaan sowieso al niet gebeuren maar stel dat wij beslissen om ook het hoofdbedrag niet (in ter minne) te betalen, gaan we dan best zelf al verdere stappen ondernemen? Of wachten we op een dagvaarding of dergelijke van hun kant, waarbij de interesten uiteraard ook blijven stijgen?
6. Onze vennootschap (VOF) werd ondertussen op 23/04/2019 vereffend, omdat wij er op dat ogenblik oprecht van overtuigd waren dat er geen openstaande schuld meer was. Het incassobureau had toen ook alweer vier maand te tijd gehad om op mijn eerste communicatie te reageren maar dit niet gedaan, waardoor wij ten onrechte dachten dat de kous af was. Zijn wij hierdoor een "strafbaar feit" begaan? Of geeft dat hen nu net geen voet meer om op te staan?


Ik hoop volledig geweest te zijn en toch nog voldoende duidelijk.,
Bij voorbaat dank aan ieder die dit uitleest en zijn mening wenst te geven.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding