dagvaarding maar al betaald

Mayamb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

dagvaarding maar al betaald

#1 , 13 aug 2019 16:26

Mijn vennootschap had 2 facturen van een leverancier niet betaald (een van februari en een van mei, betalingstermijn 30 dagen). Ik weet niet waar dat is fout gelopen.
Maar begin juli laat de boekhouder weten dat hij een betaling naar die leverancier klaargezet heeft en dat ik die dringend moet betalen. Ik vermoed naar aanleiding van een aangetekend schrijven, maar dat kon hij niet terugvinden.

De betaling is diezelfde (dins)dag doorgegaan.

De woensdag van de week daarop staat hier een deurwaarder met een dagvaarding om te verschijnen voor de rechtbank.
Ik stuur vervolgens een mail naar de deurwaarder met de boodschap en betalingsbewijs dat ik de betaling intussen heb uitgevoerd en dat ik ervan uitga dat alles hiermee in orde is.

We hebben nu een nieuwe brief gekregen van de betaling niet juist is omdat ook de kost van de dagvaarding en interesten moeten betaald worden.
In de nieuwe afrekening staat ook onze betaling (blijkbaar ontvangen op woensdag, dus de dag na mijn betaling) en dus 1 week vóór de passage van de deurwaarder, de dagvaarding (201 €), andere interesten 16€ en inningsrecht 15€.

Ik ben bereid om het initiële schadebeding te betalen (10% op de hoofdsom) omdat de leverancier inderdaad lang heeft moeten wachten op zijn geld. Onze fout.
Maar op een week tijd hadden ze toch kunnen checken dat de betaling inmiddels uitgevoerd was zodat de procedure kon stopgezet worden, lijkt me?

Moet ik die dagvaardingskosten, inningsrecht en die 16% (andere) interesten toch ook betalen?
Hoe lang na ontvangst van de betaling hebben ze tijd om de procedure toch door te zetten? Wordt er niet verwacht dat je een laatste stand van zaken checkt vooraleer de procedure effectief doorgaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2019 16:43

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Mayamb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2019 17:23

Bedankt Marcus Aurelius, maar de bedoeling is niet dat ik het tot een rechtzaak laat komen. Ik wil gewoon weten of zij die dagvaarding mochten laten doorgaan als ik al een week betaald had.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 aug 2019 17:49

Die mensen hebben waarschijnlijk nog andere zaken te doen, dan een hele week zitten nakijken of je nu al of niet betaald hebt. Je had dan beter, samen met uw betaling, een mail gezonden met de melding dat de betaling was gebeurd. (met vermelding van datum, bank, rekeningnummer en juiste bedrag

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2019 19:48

Luister dit ligt aan de advocaat van de tegen partij.

Er zijn er die dit niet laten voorkomen als het betaald is.

Maar er zijn er die dit toch laten voorkomen ondanks het betaald is.

Persoonlijk weet ik ook niet wat het voordeel is van de laatste advocaat !

Maar heb dit in het verleden een paar keer gezien !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 16 aug 2019 19:58

Lowie: dan kan hij zijn "cliënt" een factuur sturen natuurlijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2019 20:27

Eigenlijk zover had ik het niet gedacht, dit heb ik toch bij mensen een paar keer gezien.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mayamb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 aug 2019 23:36

De vraag blijft: moet ik die dagsvaardingskosten ook betalen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2019 08:11

Ja, indien u in het ongelijk wordt gesteld en dan blijft het niet bij de dagvaardingskosten.

https://lmds.be/nl/tarieven-kosten-en-e ... vergoeding
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2019 08:32

JA
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”