commissionair - verkoper - bemiddelaar

Deftone82
Topic Starter
Berichten: 20

commissionair - verkoper - bemiddelaar

#1 , 02 jul 2008 15:14

Kan iemand mij heel concreet het vershil uitleggen tussen volgende verkoopsvormen?

- Commissionair: voor zover ik versta: een persoon die handelt in zijn eigen naam maar voor rekening van een principaal of opdrachtgever. De commissionair kan fysiek persoon zijn (in mijn geval een cvba). Kan een principaal een natuurlijk persoon zijn (privé boseigenaar)?
Dus als de commissionair een overeenkomst sluit om met een boseigenaar om het hout uit dat bos te verkopen, is deze commissionair? En is het wettelijk als de commissionair zijn commissie laat betalen door de KOPER van het hout?
Ik lees ook dat er geen rechtstreekse contractuele relatie is tussen klant en principaal (of boseigenaar) maar wel een rechtstreekse juridische eigendomsoverdracht is van de aangekochte goederen tussen klant en principaal. Wat wordt hiermee bedoelt?

- Koper/Verkoper: vanaf wanneer wordt je als koper en verkoper gezien. Ook weer in hetzelfde geval van een boseigenaar die zijn hout wil verkopen.

- Bemiddelaar: wat typeert een bemiddelaar en vanaf wanneer is iemand juridisch betrokken partij? Is dat vanaf het moment dat er geld op rekening terecht komt (om door te sluizen van koper naar verkoper) of is dat als een vzw aan een boseigenaar een voorbeeldcontract geeft om met een of andere koper af te sluiten of...?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 02 jul 2008 17:10

Commissionair: Klopt, een commissionair handelt in EIGEN naam, maar voor de REKENING van zijn opdrachtgever. Hieruit volgt ook dat er geen rechtstreekse connectie is tussen klant en boseigenaar (want de commissionair verzorgt deze), maar aangezien hij voor de rekening van iemand anders handelt is de juridische eigendomsOVERDRACHT wel rechtstreeks want de commissionair koopt niks.
De tussenkomst van de commissionair wordt meestal vergoed door de koper.

Koper/verkoper: Als je voor eigen naam en voor eigen rekening handelt, de zuiverste vorm van verkopen/kopen dus.

Bemiddelaar: Nooit een juridisch betrokken partij (alleen als hij ook als lasthebber handelt), brengt alleen de partijen samen en zal voor deze bemiddeling een commissie ontvangen (van koper of verkoper).

Deftone82
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 04 jul 2008 13:51

En wat is dan het onderscheid tussen een bemiddelaar en een commissionair?

En als een vzw een contract sluit met een boseigenaar om zijn hout te verkopen? De vzw VERKOOPT dan eerst het hout via een verkoop op inschrijving. Ontvangt dan een bedrag (zijnde het bod + 6% btw) op de rekening, houdt hier commissie van af en stort met een aankoopborderel het restbedrag door naar de verkoper/boseigenaar. Als wat moet ik dat precies zien want deze vzw noemt zichzelf koper en verkoper van hout (vandaar de 6% btw en niet de 21% van de eerder vermelde cvba).

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”