opstart bijberoep: herstelling iPhone op café

ChristelV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

opstart bijberoep: herstelling iPhone op café

#1 , 15 jul 2019 14:19

Mijn vriend heeft ervaring in het herstellen van iPhones, MacBooks,... Nu gebeurt het al soms dat hij voor een kennis een herstelling uitvoert. Soms spreken ze hiervoor op café af en dan komen er al snel reacties van andere klanten: "kan je mijn iPhone ook niet herstellen?" (een scherm of batterij van een iPhone vervangen kan je perfect snel uitvoeren op café). Nu zou mijn vriend binnenkort een opleiding bedrijfsbeheer willen volgen en dan starten in bijberoep voor herstellingen aan smartphones, laptops, PC's,...Mijn vraag is of dat zomaar toegelaten is dat je een herstelling op café zou uitvoeren. Met de uitbater van het café is er een goede verstandhouding, die ziet dat als een win-win want die klanten zullen intussen iets drinken terwijl ze op hun herstelling wachten. Maar mag je zomaar de ruimte in een café daarvoor gebruiken of is dat wettelijk niet toegestaan? Hij zou dit dan willen combineren met herstellingen aan huis, maar het voordeel aan op café zou zijn dat hij eventueel op 1 avond meerdere herstellingen op dezelfde plaats kan uitvoeren. Ik weet dat er reeds een firma is in Antwerpen die herstellingen op locatie aanbieden (dan mag je zelf kiezen of je dat bij je thuis wilt of ergens op café, ...). Wij denken wel eerder aan een samenwerking met enkele café's.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 14:22

Wat is uw vraag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2019 14:28

Ik denk dat de vraag is :
mag hij in bijberoep herstellen doen in een café ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2019 14:30

Bedrijfsbeheer is afgeschaft, dus dit heeft hij niet meer nodig

Hij zal naar een ondernemingsloket moeten gaan en zijn BTW nummer laten activeren.

En zich aansluiten bij een sociale kas als BIJVERDIENSTE.

Waar hij deze herstelt speelt is van geen belang zelfs doet hij dit onder een brug .

Dit is GEEN gereglementeerd beroep.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2019 14:32

als hij zich als bijberoeper aansluit bij een sociaal verzekeringsfonds zie ik hier geen enkel bezwaar in. De plaats waar men zijn bijberoep uitoefent is mijn inzien irrelevant, tenzij het in een ander land is. Houd er wel rekening mee dat pas sprake is van een bijberoep is als er een ook een "hoofdberoep" is. Hij dient zich uiteraard aan de verplichtingen verbonden aan een bijberoep te houden. Hij kan zich best informeren bij een ondernemingsloket.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 15 jul 2019 14:53

Als dit al regelmatig gebeurde, is hij in overtreding want momenteel is hij aan het zwartwerken. Best met terugwerkende kracht laten registreren.

ChristelV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2019 15:04

Bedankt voor de reacties!

Hij heeft inderdaad een hoofdberoep.
Dat bedrijfsbeheer niet meer verplicht is, had ik ook gelezen, maar wellicht kan hij daar toch nog wel wat nuttige info mee opsteken.

Mijn vraag gaat inderdaad vooral over de locatie. Dat de cafébaas bij een controle hier geen boete voor kan krijgen ofzo. Maar het is goed om te horen dat jullie daar geen probleem in zien, dan kan hij dat verder gaan bekijken :).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jul 2019 15:21

Ze doen wel elektro repair in cafe's, en demo's van andere goederen.

Ik zou toch een overeenkomst tussen beiden opstellen, zodat er geen problemen kan komen .

En is een zeer goed idee om bedrijfsbeheer te volgen, zeker geen overbodige luxe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 15 jul 2019 15:25

Houdt je vriend er ook rekening mee dat hij als zelfstandige ook garantie moet geven ? ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12813

#10 , 15 jul 2019 15:37

Bedankt voor de reacties!

Hij heeft inderdaad een hoofdberoep.
Dat bedrijfsbeheer niet meer verplicht is, had ik ook gelezen, maar wellicht kan hij daar toch nog wel wat nuttige info mee opsteken.

Mijn vraag gaat inderdaad vooral over de locatie. Dat de cafébaas bij een controle hier geen boete voor kan krijgen ofzo. Maar het is goed om te horen dat jullie daar geen probleem in zien, dan kan hij dat verder gaan bekijken :).
Als we heel theoretisch verdergaan, vindt er nog een ruil van diensten plaats "aanbrengen cliënteel" en "het recht geven een beroepswerkzaamheid uit te oefenen", over die diensten zou er btw verschuldigd zijn. Maar geen idee hoe hard men daar in de praktijk op gaat controleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2019 16:13

@ leen je gaat blijkbaar ook niet in bruine cafés !
Er zijn bruine cafe's waar men bijna alles kan kopen voor thuis gebruik natuurlijk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 jul 2019 17:04

Heb zo ooit in een havencafé in Antwerpen 4 massief eiken nooit gebruikte treinbiels gekocht. Vervoer naar huis gaf me meer problemen, want ik diende een camionette te huren, die me meer koste dat de balken.

Terug naar “Handelspraktijken”