Schulden BVBA 'vs' maatschappelijke zetel

popseltje
Topic Starter
Berichten: 12

Schulden BVBA 'vs' maatschappelijke zetel

#1 , 20 mei 2019 12:39

De titel van mijn bericht is niet helemaal juist gekozen maar ik weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.
De vraag die ik heb gaat over persoonlijke aansprakelijkheid binnen een bvba constructie.

Op het (woon)adres van mijn schoonouders staat de maatschappelijke zetel van een bvba. Die bvba is van hun zoon.
Het bedrijf is een 3 tal jaar actief (geweest). Er is vooralsnog geen sprake van een faillisement maar ik ga ervan uit dat dat niet lang meer op zich zal laten wachten.

Zoon, en bedrijfsvoerder in kwestie, woont niet op het adres van de zetel. Mijn schoonouders dus wel. Uiteraard weten we allemaal dat dat niet echt een goede zet voor hun is.
Zoon, en brdrijfsvoerder dus, heeft zich al weken niet meer laten zien, maar uiteraard blijven facturen, aanmaningen, brieven van de deurwaarder zich opstapelen.
Schoonouders leggen deze gewoon aan de kant want het is volgens hun zeggen "hun zaken niet". Vallen ook niet te overtuigen van het tegendeel....tot er vorige week een deurwaarder op de stoep stond om een inventaris te maken van de inboedel. Mijn schoonmoeder heeft toen de openstaande schuld overgeschreven van eigen rekening. Dit is volgens mij maar een topje van de ijsberg.

Mijn vraag is, in welke mate kunnen zij persoonlijk opdraaien voor de gemaakte kosten. Ik ga ervan uit dat zij met de schuldenstapel worden opgezadeld maar volgens hun 'bekijk ik het te negatief'; Uiteraard hebben we nu een advocaat ingeschakeld en zal die ons ook wel adviseren maar ik wou het nu al even voorleggen aan dit forum.

Iemand die een 'gedachtenflow' heeft over de situatie? Kunnen "wij" het maatschappelijke adres zelf veranderen (of door de advocaat?), zouden we de brieven terug sturen met het adres waar die zoon nu woonachtig is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 20 mei 2019 15:12

Ze kunnen niet opdraaien voor de kosten en schulden van de BVBA. Dat is normaal, want een BVBA is een rechtspersoon met beperkte aansprakelijkheid.

Echter, omdat de zetel momenteel op hun adres staat, kan een deurwaarder wel gans hun inboedel komen opschrijven. De bewijslast ligt bij uw schoonouders, ze moet bewijzen van wie de goederen op de maatschappelijke zetel van de vennootschap zijn.

Zo snel mogelijk verplaatsen zou ik zeggen... ! Enkel de zaakvoerder kan in principe de zetel verplaatsen. Het alternatief is de wijkagent optrommelen en de zetel ambtshalve laten schrappen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2019 15:16

Zorgen dat de BVBA een ander adres heeft, dit is het eerste dat je moet doen .
Enkel een zaakvoerder dus de zoon of iemand die ook zaakvoerder is kan dit doen, daarvoor moet hij papieren opmaken voor de rechtbank + laten publiceren in het staatsblad !!!, dit is zeer dringend !!!
Anders is er kans dat de deurwaarder alles in beslag neemt bij de moeder!.
Als het adres veranderd is kan de deurwaarder niks meer doen .

En ben je te laat is er nog één kans, onmiddellijk de zoon op resol.be het faillissement aanvragen, een copy van je bewijs van neerlegging onmiddellijk faxen naar de deurwaarder en alles word stop gezet .

Dan komt natuurlijk de curator maar daar kan je veel beter mee onderhandelen.

Dit is enkel als je te laat bent om het adres te veranderen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

popseltje
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 23 mei 2019 14:18

Dank jullie voor de reacties.
De stap naar administratieve schrapping is gezet.

Terug naar “Handelspraktijken”