reclame maken voor eigen zaak.

sarita
Topic Starter
Berichten: 1

reclame maken voor eigen zaak.

#1 , 06 mei 2019 18:49

Hallo Ik ben zelfstandige in bijberoep en ik wil graag reclame maken voor mijn zaak.
Zou zou ik bv een bord willen uithangen aan de gevel ( niet verlicht)
Ik heb al gelezen dat je geen vergunning nodig hebt indien het bord kleiner is dan 4m², klopt deze info?

Is er naast de vergoeding nog een soort taks die je moet betalen? Ik heb via via gehoord van iemand die een klein reclamebord in de voortuin van zijn ouders had gezet ( kleiner dan 1m²) dan hij hierop een soort van belasting heeft moeten betalen. Deze instantie ( ik weet niet welke) is in de buurt dan nagegaan hoe lang dat reclamebord er al stond en afhankelijk van de verklaringen van de buren heeft de eigenaar van het bord hier enorm veel voor moeten betalen, ook omdat er een boete bij zat.

Indien je een soort van belasting moet betalen, bij welke instantie moet je dan zijn en waar kan ik achterhalen hoe veel je moet betalen?

Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 mei 2019 20:29

dat je geen vergunning nodig hebt indien het bord kleiner is dan 4m², klopt deze info?

zal wel dm² zijn . En op zo'n bord moet taks worden betaald, jaarlijks

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 mei 2019 20:42

"Indien je een soort van belasting moet betalen, bij welke instantie moet je dan zijn en waar kan ik achterhalen hoe veel je moet betalen?"

De gemeentelijke tollenaar staat daarvoor ter beschikking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mei 2019 11:48

Veel gemeenten hebben een gemeentelijke verordening voor publiciteit. Zij bepalen dus wat er mag komen, en hoeveel dat dan eventueel moet kosten.
Informeer bij de desbetreffende gemeente.

jan.caerels
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2019 19:50

U leest wellicht best eens deze link na.

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/I ... eitsborden

Men maakt tevens ook een onderscheid tussen publiciteitsborden en uithangsborden. Die laatste zijn bedoeld om kenbaar te maken dat je bedrijfje daar gelegen is. Ter aanduiding van je bedrijfsadres dus.

Zo hebben wij voor onze activiteit onder www.verwijderd JurecaBE moderator.be (verhuur van grote schermen langs de weg) een bord hangen op ons adres. Dit bord is kleiner dan 4 vierkante meter en ter aanduiding van het feit dat wij hier ons adres hebben.
Hopelijk helpt dit u een beetje verder. Ik zou vooral ook aanraden om te informeren bij de gemeente, want het klopt inderdaad dat er gemeentelijk al eens bijkomende regelgeving kan zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 mei 2019 20:19

U leest wellicht best eens deze link na.

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/I ... eitsborden

Men maakt tevens ook een onderscheid tussen publiciteitsborden en uithangsborden. Die laatste zijn bedoeld om kenbaar te maken dat je bedrijfje daar gelegen is. Ter aanduiding van je bedrijfsadres dus.

Zo hebben wij voor onze activiteit onder www.verwijderd JurecaBE moderator (verhuur van grote schermen langs de weg) een bord hangen op ons adres. Dit bord is kleiner dan 4 vierkante meter en ter aanduiding van het feit dat wij hier ons adres hebben.
Hopelijk helpt dit u een beetje verder. Ik zou vooral ook aanraden om te informeren bij de gemeente, want het klopt inderdaad dat er gemeentelijk al eens bijkomende regelgeving kan zijn.
En voegt meteen de daad bij het woord en maakt vlug even zelf reclame voor eigen zaak

Terug naar “Handelspraktijken”