niet betalende klant

bartdg2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

niet betalende klant

#1 , 3 maand 2 weken geleden (01 mei 2019 18:56)

beste,

wij zitten op heden met een niet betalende klant, nu reeds 1j na datum. Daar wij een beginnend bedrijf zijn waren wij niet zo te vinden om stappen te ondernemen, onze factuurvoorwaarden in te roepen.
Nu de situatie is als volgt, professionelen kunnen bij ons diensten verkrijgen aan een gunsttarief tov particulieren.
na verschillende telefoons, mails,... nu zouden wij besluiten om deze persoon (in navolging van onze algemene voorwaarden) uit de lijst van professionelen te halen en onze factuur te herzien naar een die particulier is. Wat natuurlijk een verhoging betekend van de eindfactuur. Dit met een betalingstermijn van 8 dagen. Indien niet betaling na 8 dagen zouden wij onze verdere verkoopsvoorwaarden inroepen en 20% boetebeding inroepen.

Mijn vraag is nu, is dit wettelijk al of niet.

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Niet direct geholpen op het forum? Kijk even op Jureca.be voor snel en betaalbaar juridisch advies. of bel direct met een specialist op het nummer 0904 69 400 voor een eerste antwoord op uw vraag.
denlowie
Berichten: 14030
Juridisch actief: Nee

#2 , 3 maand 2 weken geleden (01 mei 2019 19:43)

Als je prijs bij de overeenkomst XX is dan zal je die prijs moeten blijven handhaven, je kan onmogelijk daarna omdat hij niet tijdig betaald een opslag doen.
Dit zou je wel eens zuur kunnen opbreken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 8295
Juridisch actief: Nee

#3 , 3 maand 2 weken geleden (01 mei 2019 19:50)

Is de klant een partculier?

Reclame

Drone
Berichten: 1847
Locatie: st-niklaas

#4 , 3 maand 2 weken geleden (01 mei 2019 21:31)

de klant al eens aangetekend in gebreke gesteld en betaling geeist binnen de 14dagen?

father b
Berichten: 701
Juridisch actief: Nee

#5 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 09:08)

Beginnend bedrijf : 1 grote goede raad volgt de openstaande facturen van uw klanten stipt op. Nu 1 jaar na datum, is geen correcte bedrijfsvoering. Oppassen voor uw eigen liquiditeit. Veel belang hechten aan een goede boekhouding. Heeft reeds vele starters zuur opgebroken.

U heeft een lijst met professionelen en niet professionelen. Klant is ofwel één van beiden, niet de twee.

U moest normaal al lang een aangetekend schrijven verstuurd hebben, met niet betaling binnen 8 dagen dossier naar advocaat.

denlowie
Berichten: 14030
Juridisch actief: Nee

#6 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 09:20)

De vraag is ook .

Heeft de klant een reden op voor niet betaling ??

En van wat ik uitmaak is de klant een zelfstandige, waarom wacht deze 1 jaar met betalen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartdg2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 11:05)

Klant is professioneel, is op de streek blijkbaar gekend als notoir non betaler. Had al een eerdere factuur voor hem,uit dezelfde periode, deze betaalde hij na veel aandringen op 31/12.
Heeft absoluut gn klagen van onze geleverde diensten.

Onze algemene voorwaarden vermelden wel dat wij indien na niet betaling binnen betalingstermijn een herziening maken en dat de gevolgen zijn zoals eerder opgenoemd.

Met intrest en boetebeding kom ik op ongeveer hetzelfde bedrag uit als de gevolggeving uit onze algemene voorwaarden.

denlowie
Berichten: 14030
Juridisch actief: Nee

#8 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 11:15)

Je kan een boetebeding en intresten rekenen maar nooit je prijs verhogen, zoals eerder overeengekomen

Heb je al eens gedacht aan incasso ??

Je bent beter af met GEEN klant dan met een klant die niet betaalt.

dit kan aan de sector liggen, maar in de voeding vergeet je dit maar 14 dagen na levering wordt in de voeding betaald, zeker voor bederfelijke waren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


father b
Berichten: 701
Juridisch actief: Nee

#10 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 11:38)

Lowie, heeft gelijk. Condities op de factuur kunnen niet gewijzigd worden. Enkel in geval van prijsverschil : maar dan met een debitnota of kredietnota.
Denk eerst aan uw eigen bedrijf en zeker in dit geval.

artemis
Berichten: 3035

#11 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 13:32)

Probeer een advocaat te vinden die een brief wil sturen zonder een dossier op te starten (scheelt veel in kosten).
Dit heeft bij ons gewerkt met een notoire wanbetaler enkele jaren terug.

Franciscus
Berichten: 32991

#12 , 3 maand 2 weken geleden (02 mei 2019 20:13)

Bij een bedrijf dat ik ken wel drie krijgen pro forma facturen eerste betalen voor men levert. 15 jaar geleden kan men bij die leverancier(s) voor bepaalde seizoenproducten ontvangen eind juni betalen eind september. Verkooppiek ligt in september.

Terug naar “Handelspraktijken”