ben ik wel zelfstandig?

linneke
Topic Starter
Berichten: 1

ben ik wel zelfstandig?

#1 , 21 mar 2006 22:08

beste,

allereerst bedankt aan degenen die me de tip gegeven hebben hier eens mijn probleem op tafel te gooie.
zoals jullie kunnen vermoeden ben ik zelfstandig . Dat is te zeggen "op papier". Meer en meer krijg ik de indruk dat ik de grootste vergissing van mijn leven begaan heb. Ik had vast werk waar het nu en dan wel es tegenzat qua onregelmatige uren en dergelijke. Plots kwam zomaar uit de lucht het aanbod van een dame die ik vaag kende van vroeger die me vroeg of ik haar winkel niet zou willen openhouden op zelfstandige basis. Het aanbod kwam aanlokkelijk zeker in de situatie waar ik zat maar toch twijfelde ik want ik had geen diploma bedrijfsbeheer en aan de andere kant was het toch wel een beetje mijn droom om alles zelf in de hand te hebben. ze heeft me toen doorverwezen naar een kennis van haar waar de vorige mevrouw die haar winkel had uitgebaat ook alle nodige documenten had verkregen. Die persoon was van een erkend ondernemingsloket en die vertelde me dat ik dat perfect aankon als ik me maar inschreef voor een cursus bedrijfsbeheer en dit getuigschrift binnen een bepaalde tijd haalde. ondertussen had ze me verteld wat ik per maand zou verdienen en alle kosten afgetrokken zou ik een vijftig euro minder hebben dan wat ik toen op dat moment had dus ik besloot dat vijftig euro op een maand het verschil niet echt zou maken in een job diie ik heel graag deed. ik kreeg 950 euro vast loon per maand plus daarboven op 5% van de verkoop . de winkel draaide heel goed zei ze alleen in de zomer zou het wat minder zijn .iik besloot de sprong te wagen en zo zat ik een paar weken later al in het winkeltje. elke dag belt ze wel drie keer om me te vertellen wat ik allemaal nog moet doen. komt er een levering toe dan mag ik die zeker NIET openen en moet ik haar direct bellen dan komt ze met de fiets het pakketje halen en komt daarna de goederen terugbrengen. hoe langer hoe meer gebeuren er dingen die volgens mij niet kloppen . mijn "loon" is heeel laag want die vijf procent die erboven op komt is nog nooit meer geweest dan 200 euro en das dan de maand van de feestperiode. maandelijks betaal ik btw en sociale lasten moeten natuurlijk ook betaald worden mijn boekhouding doet zij waar ik blij om mag zijn volgens haar want boekhouders kosten geld en zo is het altijd in orde. het resultaat na anderhalf jaar in de winkel te staan is dat ik met mijn spaargeld twee kwartaalkes sociale lasten heb kunnen betalen en de rest van mijn spaargeld heb opgebruikt om van te kunnen leven ik ben nu wel zelfstandig maar vroeger had ik het goed en nu durf ik zelf geen vakantie nemen want dan weet ik op voorhand al dat ik de maand erna niet rondkom. daarom kom ik es naar hier met mijn vraag kan ik aan deze situatie iets doen en kan ik onderuit komen aan die sociale lasten ik wil desnoods weer voor een baas gaan werken maar daar houd ik het niet langer uit. ze heeft al mijn papieren en als ik ze vraag omdat ik es aan een boekhouder raad wil vragen dan bekijkt ze me alsof ik van een andere planeet kom en zegt ze dat ze me mijn papieren niet kan geven vooraleer ik alle sociale lasten betaald heb want da moet voor mijn jaarafrekening en als het niet gaat moet je een lening aangaan zoals iedere zelfstandige is haar antwoord ik weet het ik ben heel stom geweest maar ik hoop dat iedereen weet dat iedereen wel es fouten maakt. al mijn spaarcentjes zijn op en ik sta achter met sociale lasten mijn btw is wel elke maand op tijd betaald. ik hoop dat iemand me hier met wat raad kan bijstaan want ik weet het niet meer. als er nog vragen zijn vraag maar raak want ik weet dat het waarschijnlijk nogal gecompliceerd is .alvast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 22 mar 2006 15:08

In essentie stelt U 2 vragen:

a) Hoe kan ik mijn huidige zelfstandige beroepsuitoefening be?indigen?
b) Hoe kan ik de last van de sociale bijdragen milderen?

a) de snelste, veiligste en goedkoopste manier is uiteraard de minnelijke: Be?indiging in onderlinge overeenstemming dus. Indien dit in casu niet mogelijk zou zijn, dient U Uw aannemingsovereenkomst eens na te lezen i.v.m. opzegmodaliteiten. Ook al bent U zelfstandige, de meeste aannemingsovereenkomsten bepalen toch dat U een redelijke termijn in acht moet nemen bij opzegging;
b) indien men in een staat van behoeftigheid verkeert of deze staat benadert, kan men een verzoek indienen tot vrijstelling van sociale bijdragen. Dit kan maximaal voor 4 kwartalen. Uw sociaal secretariaat heeft hiervoor modelformulieren, dus ga daar best eens langs.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”