Btw verplichtingen bij aankoop in ander EULand

AnVerm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Btw verplichtingen bij aankoop in ander EULand

#1 , 30 mar 2019 13:54

Hallo iedereen,

Wij starten binnenkort als zelfstandig in bijberoep maar hebben moeite om de btw regels te begrijpen...

Situatie:
We kopen al onze producten aan buiten België maar binnen EU. Het gaat vooral over Nederland en Frankrijk.
Wss ook Uk maar met heel de brexit wachten we nog even af.

Hoe gaat dit precies in ze werk?
Zij rekenen geen btw op hun factuur maar wij rekenen wel 21% btw aan onze particulier in België die producten aankopen?

Alvast bedankt,

Groetjes
An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2019 14:21

U gaat hier in Belgie die 21% moeten afdragen aan de BTW van Belgie.
Dit zal een werkje zijn voor je boekhouder om dit te regelen.

Ik begrijp niet dat je hier een zelfstandige activiteit gaat starten en geen enkel notie heeft hoe een zaak werkt.
Ik raad je een cursus bedrijfsbeheer ten sterkste aan !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 30 mar 2019 14:38

BTW wordt verlegd. Bij aankoop MVH in R86 en R81 en de btw in R55 en R59. Bij verkoop standaard R01-02-03 en R54.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2019 14:47

BTW wordt verlegd. Bij aankoop MVH in R86 en R81 en de btw in R55 en R59. Bij verkoop standaard R01-02-03 en R54.
Leen voor mensen die geen benul hebben van BTW, is dit chinees hoor!

Ik raad hen aan om een
GOEDE cursus bedrijfsbeheer te volgen, dan zal men je zin enig zins begrijpen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 30 mar 2019 22:09

Belangrijke vraag: vrijgesteld van BTW of niet?

@denlowie: ik heb 2 opleidingen bedrijfsbeheer gevolgd, BTW komt daar maar relatief miniem aan bod.
Ik ben helaas tot de constatatie gekomen dat je het meeste op de harde manier door te ondernemen, en de eventuele bijkomende boetes wegens fouten erbij moet nemen.
Mogelijks is het tegenwoordig wel verbeterd daar je niet meer verplicht bent om zo'n cursus te volgen, en bijgevolg enkel mensen die echt geïnteresseerd zijn deze nog zullen volgen dus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2019 09:55

@Blaatpraat
Dit kan zijn wat je schrijft.
De cursussen bedrijfsbeheer hebben zeer veel verschil tussen de centra die ze gegeven word.
Ik herinner me dat in de vroegere patroonschopleiding dus 2 jaar een halve dag in de week bedrijfsbeheer en een halve dag beroepskennis dat daar zeker in invullen van de BTW werd onderwezen.
Ik weet niet wat ze enkele jaren geleden deden op hun 120 uren les, maar veronderstel dat de BTW invullen zeker aan bod komt.
Dit vraag ik één dezer dagen na aan iemand die jaren bedrijfsbeheer gegeven heeft als lesgever.

Pas op !!!

Intracommunautaire handelingen voor vrijgestelde kleine ondernemingen

De belastingplichtige kan evenwel kiezen voor de belastingheffing in België van al zijn intracommunautaire verwervingen van goederen, zelfs indien deze drempel van €11.200 niet werd bereikt.

Indien hij deze drempel van €11.200 heeft overschreden of indien hij hiervoor heeft gekozen, moet hij de verschuldigde Belgische btw aangeven in een bijzondere btw- aangifte.

Er dient te worden opgemerkt dat de kleine onderneming haar identificatienummer voorafgegaan door de letters BE niet mag meedelen aan haar leveranciers voor haar intracommunautaire verwervingen van goederen zolang zij deze drempel van €11.200 niet heeft overschreden en voor zover zij niet heeft gekozen voor de belastingheffing van haar intracommunautaire verwervingen van goederen.

Zij wordt namelijk automatisch geacht gekozen te hebben voor de belastingheffing van al haar intracommunautaire verwervingen van goederen van zodra zij haar identificatienummer voorafgegaan door de letters BE meedeelt aan haar leverancier bij de intracommunautaire aankoop van een goed.

Indien zij daarentegen de drempel van €11.200 heeft overschreden of indien zij heeft gekozen voor de belastingheffing van haar intracommunautaire verwervingen van goederen, moet zij haar identificatienummer voorafgegaan door de letters BE mededelen aan haar leveranciers voor al haar intracommunautaire verwervingen van goederen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2019 12:11

Begrijp niet waarom die verplichte cursussen bedrijfsbeheer afgeschaft zijn voor beginnende zelfstandigen en bijberoepen. Nu kan iedereen starten zonder enige essentiële kennis van boekhouding, BTW, wetgevingen. Daarom ook de talrijke faillissementen onder die nieuwe starters en pseudo zelfstandigen.
Het is al zwaar genoeg voor ingewijden om alle nieuwe regeltjes en verschillende verplichtingen te volgen, laat staan EU-handel.
Is aantrekkelijk gemaakt voor allerlei fiscale achterpoortjes en misbruiken. Brengen dikwijls mensen en families in de problemen.

berenod
Berichten: 942

#8 , 31 mar 2019 13:06

Begrijp niet waarom die verplichte cursussen bedrijfsbeheer afgeschaft zijn voor beginnende zelfstandigen en bijberoepen. Nu kan iedereen starten zonder enige essentiële kennis van boekhouding, BTW, wetgevingen. Daarom ook de talrijke faillissementen onder die nieuwe starters en pseudo zelfstandigen.
Het is al zwaar genoeg voor ingewijden om alle nieuwe regeltjes en verschillende verplichtingen te volgen, laat staan EU-handel.
Is aantrekkelijk gemaakt voor allerlei fiscale achterpoortjes en misbruiken. Brengen dikwijls mensen en families in de problemen.
Opgelegd door de EU.
In andere landen bestaat die regel (verplicht bedrijfsbeheer) niet, dus vond de EU dat België dit ook niet mocht eisen.

Ik vind het ook geen goede zaak, alhoewel een basiscursus bedrijfsbeheer slechts dat is, een basis, en het vroeger velen een vals gevoel van alwetendheid gaf!

BTW op zich is al een hele boterham, zeker wanneer je intra-communautair begint en er nog een btw vrijstelling tussen draait.
Niet overdreven moeilijk, maar de boetes bij een fout zijn niet mals, en kan verregaande gevolgen hebben.

Bijvoorbeeld als btw vrijgestelde onderneming per ongeluk een buitenlandse factuur krijgen met je btw nummer op (en geen btw aangerekend), en je kan de komende twee jaar elk kwartaal een bijzondere aangifte indienen (met weeral de bijhorende boetes indien dit niet gedaan is wegens bv onwetendheid).

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mar 2019 13:22

# 8 Berenod
Volledig met u eens. Wist het wel dat de EU het opgelegd heeft; maar begrijp die intellectuelen niet van velen in de afgrond te laten lopen.
Vroeger moest men zijn bekwaamheid bewijzen of een boekhouder of gelijkwaardige aanduiden die hun bijstond. Natuurlijk ook niet sluitend maar toch.
Maar ja ik begrijp veel beslissingen van de EU niet ( ofwel … ).

Terug naar “Handelspraktijken”