failliet schulden terug zelfstandig

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

failliet schulden terug zelfstandig

#1 , 10 mar 2019 10:04

Hoe kan een persoon, die failliet is gegaan met een schuld van 350 000 €, terug een zaak overnemen?
100 % zeker dat deze man zelf geen eigendom heeft en zeker geen financiële middelen.
Volgens zijn vorige vriendin had de man loonsbeslag.
Kan zo'n man bij de bank geld lenen voor een zaak?
Sinds enige tijd heeft de man weer een nieuwe vriendin waar hij wettelijk bijwoont en een ook kind mee heeft.
Nu verneem ik dat deze man opnieuw een zaak gaat overnemen en dit in een sector waar hij totaal geen ervaring in heeft.

Kan deze man zomaar een zaak overnemen terwijl hij met twee zaken op de fles is gegaan en zoveel schulden heeft ?
Zou het kunnen zijn dat hij die zaak op papier laat openen door zijn vriendin.? Wat riskeert deze vriendin dan?
Ook ik was een gedupeerde van zijn failisement want had hem ter goeder trouw geld geleent.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2019 10:31

Waarom zou deze man niet opnieuw mogen beginnen.?

Met de wet op de insolventie van 1/05/2018 kan deze man dezelfde dag van het faillissementsvonnis een nieuwe zaak starten .

Vergeet toch ook niet dat een faillissement nu niet meer aanzien word dan in den tijd van voor de oorlog, dit zijn mensen die hun nek hebben uitgestoken om iets te proberen.
Kijk maar naar president Trump en Lincoln alle beiden president van America en alle beiden een faillissement achter de rug.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 11 mar 2019 13:23

Denlowie

Dat klopt natuurlijk. Maar laat ons even eerlijk vaststellen dat er in fraudegevoelige sectoren als bouw en horeca toch wel figuren rond lopen die keer op keer failliet gaan. Schuldeisers, de gemeenschap en klanten in de kou laten en met een nieuwe lei starten. Er zijn Horecazaken die om de 5 jaar failliet gaan en dezelfde dag met dezelfde uitbater doorstarten. Fiscus, BTW en RSZ zijn telkens slachtoffer. leveranciers worden meestal wel betaald want die heeft men nog nodig...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 11 mar 2019 13:26

En gras is groen.

Maxymo
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2019 16:56

Ik vroeg mij gewoon het volgende af. Man start een zaak en moet hierin toch investeren ( gereedschap enz ).
Kan het dan niet zijn dat de gerechtsdeurwaarder al het materiaal dat hij geïnvesteerd heeft in die zaak komt opschrijven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2019 19:37

Ik vroeg mij gewoon het volgende af. Man start een zaak en moet hierin toch investeren ( gereedschap enz ).
Kan het dan niet zijn dat de gerechtsdeurwaarder al het materiaal dat hij geïnvesteerd heeft in die zaak komt opschrijven.
Neen waarom denk je dit ?

Een gefailleerde (één man zaak) heeft recht op kwijtschelding(verschoonbaarheid)

En meestal begint deze opnieuw via een vennootschap en daar kan je ook niks tegen doen

En als je twijfelt lees eens de nieuwe insolventie wet van 1/05/2018.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”