Eenmanszaak

berenod

Re: Eenmanszaak

#31 , 04 jun 2015 19:26

Enkel het bijberoep!
Je hoofdberoep heeft niets te maken met btw.
Goed opletten dat je genoeg dagen werkt in je hoofdberoep, wanneer je 1 dag tekort komt moet je met terugwerkende kracht sociale bijdrage betalen als zelfstandige in hoofdberoep (730€/kwartaal)

Sent from my iPad using Tapatalk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#32 , 04 jun 2015 19:28

En je maximum omzet voor de vrijstellingsregeling word pro-rata berekend, dus als je op 1 juli start mag je omzet in 2015 slechts 7500€ zijn!

Sent from my iPad using Tapatalk

Crumpler512
Topic Starter

#33 , 04 jun 2015 19:34

Bedankt voor alle antwoorden!
Dat wordt inderdaad goed bijhouden hoeveel uren ik gewerkt heb.

Een bijkomende vraag -> Ik werk af en toe via Tentoo (payrolling / interim) en dit zijn vaak langere dagen dan de maximum 9uren per dag.
Bij dit soort dagen kies ik voor een dagprijs ipv. uurprijs. Hoeveel uren worden dit dan? De maximum 9u? (als ik bv. 14u heb gewerkt wordt dit gewoon het te factureren bedrag maal het aantal uren).

2e vraag: uren in het onderwijs (DKO). Tellen deze ook als één uur of hoe wordt dit bekeken? Aangezien een full time in het onderwijs geen 38u.

Bedankt!

Reclame

Crumpler512
Topic Starter

#34 , 03 nov 2015 13:20

Iemand antwoord hierop?

“Ik werk af en toe via Tentoo (payroll / interim) en dit zijn vaak langere dagen dan de maximum 9uren per dag.Bij dit soort dagen kies ik voor een dagprijs ipv. uurprijs. Hoeveel uren worden dit dan? De maximum 9u? (als ik bv. 14u heb gewerkt wordt dit gewoon het te factureren bedrag maal het aantal uren). Aangezien ik dan aan m’n 235/u per kwartaal moet komen is dit wel belangrijk om even rekening mee te houden.

2e en laatste vraag: uren in het onderwijs (DKO): tellen deze ook als één uur of hoe wordt dit bekeken? Aangezien een full time in het onderwijs geen 38u is. (Ik geef ook een 5-tal uren op een muziekacademie).”

Alvast bedankt!!

JPV

#35 , 03 nov 2015 13:58

1. Volgens wat opgegeven wordt. Besef dat bij controle je waarschijnlijk als schijnwerknemer zal gekend staan en daardoor geen recht zal hebben op het statuut van zelfstandige in bijberoep.
2. Zal volgens je tewerkstellingsbreuk zijn en volgt een aparte regeling om te kijken of je bijberoeper kan zijn. Vraag meer info aan je werkstation in het onderwijs.

Crumpler512
Topic Starter

#36 , 03 nov 2015 17:25

Bedankt voor je antwoord.
Volgens wat opzoekwerk kan ik dus perfect een bijberoep starten zolang ik maar aan het gewenste aantal uur per kwartaal zit.
Ik kan toch perfect via payrolling werken voor wie ik wil? Ik werk vaak voor dezelfde werkgevers, maar uiteraard alleen in drukkere periodes (dus soms 3 dagen/week voor dezelfde, en dan weer 2 weken voor een andere,..)

JPV

#37 , 03 nov 2015 20:24

payrolling is ok, als je niet zelf naar je werk zoekt... en daar is vaak het probleem.

Crumpler512
Topic Starter

#38 , 18 nov 2015 22:15

Hallo,

Een vraag: Is het mogelijk om m'n eenmanszaak (met één/m'n naam als maatschappelijke naam) op te starten en voor alle activiteiten een aparte commerciële naam te hebben?
Ik wil bv. brood bakken en websites maken en hiervoor 2 verschillende websites en commerciële namen zodat deze afzonderlijk staan.
Welke gegevens zet ik op beide verschillende facturen?

Bedankt!

LeenW

#39 , 19 nov 2015 00:06

Commerciële namen zijn niet belangrijk, het zijn de officiële gegevens die op de factuur moeten staan.

Crumpler512
Topic Starter

#40 , 19 nov 2015 00:32

Bedankt voor je reply!
Als m'n maatschappelijke naam, mijn gewone naam is. Moet ik dan op factuur van "U warme bakker" welke ik een eigen huisstijl wil geven onder de commerciële titel gewoon mijn maatschappelijke eenmanszaak naam vermelden? en op het andere factuur van webhosting hetzelfde? bv. "U Warmer bakker" is een onderdeel van #mijnnaam

Crumpler512
Topic Starter

#41 , 19 nov 2015 15:03

Bedankt voor je reply!
Als m'n maatschappelijke naam, mijn gewone naam is. Moet ik dan op factuur van "U warme bakker" welke ik een eigen huisstijl wil geven onder de commerciële titel gewoon mijn maatschappelijke eenmanszaak naam vermelden? en op het andere factuur van webhosting hetzelfde? bv. "U Warmer bakker" is een onderdeel van #mijnnaam

JPV

#42 , 19 nov 2015 15:08

Een beetje wachten kan nu ook geen kwaad, hé...

LeenW

#43 , 19 nov 2015 15:10

U dient duidelijk te vermelden, de naam van uw eenmanszaak, het adres van deze en de btw-nummer, voor de rest zet u er bijvoorbeeld een logo op met commerciële naam (en eventueel ook dat adres, als dat iets anders is).

Crumpler512
Topic Starter

#44 , 20 nov 2015 12:47

Bedankt!

Crumpler512
Topic Starter

#45 , 22 nov 2015 19:40

Joepie, eindelijk genoeg uren in hoofdberoep om m'n bijberoep te kunnen starten. Deze week start ik dus!

Wie kan er mij ontstaande bevestigen?

Afgelopen jaren heb ik spullen aangekocht (privé, zonder factuur).
Als ik met m'n eenmanszaak start zou ik graag deze officieel verhuren aan klanten. Moet ik hiervan een factuur hebben op mijn naam? Of kan dit ook zonder?

Zoja: alles vekopen en nieuwe materialen op factuur aanschaffen zodat ik deze kan inbrengen als kost en afschrijven?
Ik zit momenteel met wat materiaal dat ik afgelopen jaren zelf heb aangekocht (veel 2dehands spullen zonder factuur). Vandaar deze vraag.

Bedankt!

Terug naar “Handelspraktijken”