In beslag namen van een voertuig waar nog krediet op loopt.

sersaies
Topic Starter
Berichten: 10

Re: In beslag namen van een voertuig waar nog krediet op loo

#16 , 17 okt 2012 20:07

@Oude Belg: Daar heeft u volkomen gelijk in. Dan is mijn vraag, kan deze schuld, als ik vandaag stop met betalen, opgenomen worden in de verschoonbaarheid? (op één of andere manier)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#17 , 17 okt 2012 23:15

Maar de wagen is NIET aangekocht door de eenmanszaak evenmin is de lening door de eenmanszaak afgesloten.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 okt 2012 07:06

Na wat ik hier allemaal gelezen heb stel ik me wel de vraag van verschoonbaarheid?. Wat hier nog niet aanbod is geweest is dat er bij elke faling een onafhankelijk parallel strafrechtelijk onderzoek word gevoerd en dat dit onderzoek altijd de doorslag heeft bij het verschoonbaarheid, 7 maanden ervoor heb je goederen uit u faling onttrokken, en het is zeer duidelijk dat je de faling heeft voorbereid!
En vergeet niet dat de curator in Belgie de twee heren moet dienen zowel de schuldeisers als de gefailleerde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sersaies
Topic Starter
Berichten: 10

#19 , 18 okt 2012 09:14

@Franciscus: De wagen is aangekocht met een financiering op mij en mijn echtgenote, maar de factuur van de wagen staat op naam van mijn echtgenote alsook de verzekering en de inschrijving.

@denlowie: Zoals eerder geschreven wat betreft die handeling 7 maanden voordien, alles is perfect voorbereid door mijn advocaat voor de boeken zijn neergelegd. Alles is op legale manier verlopen want de commissaris rechter heeft bevestigd hier geen bezwaar tegen te hebben.
De curator is bezig met de verschoonbaarheid wat nauw opgevolgd wordt door mijn advocaat. Bovendien zijn mijn advocaat en de curator goede vrienden.
Dus hierbij maak ik mij geen zorgen over de verschoonbaarheid.

Ik zoek enkel een manier om ofwel de wagen van mijn echtgenote te houden met bijhorende financiering ofwel de wagen te laten verkopen en van de financiering ook verlost te geraken.

bartvdv
Berichten: 1911

#20 , 18 okt 2012 10:00

Ik denk dat de schuldeisers zich moeten uitspreken over verschoonbaarheid tijdens een zitting van de rechtbank; en dat zal eerder afhangen van de restschulden. In theorie kan een schuldeiser verzet aantekenen tegen verschoonbaarheid. Alhoewel uiteindelijk de rechter beslist en verschoonbaarheid eerder de regel dan de uitzondering blijkt te zijn. Word je niet verschoonbaar gesteld, dan kunnen schuldeisers toch nog achter de resterende schulden gaan. Wat mij stoort is de weinig scrupuleuze houding (goederen verkopen voor een euro) waardoor veel gefailleerden in een slecht daglicht worden gesteld.

sersaies
Topic Starter
Berichten: 10

#21 , 18 okt 2012 11:49

Ik kan dit best begrijpen uit standpunt van schuldeiser. Maar ik denk dat ieder in deze situatie er zich het beste van wil afmaken. Dit is nu eenmaal het resultaat van de mazen in het net van de wetgeving. Ik ben ook mijn zaak verloren door het faillissement van klanten, ik denk dat u mij daar dan wel kan in begrijpen.

Het is de rechter-commissaris die aan de rechtbank mededeling doet van de beraadslaging van de schuldeisers over de verschoonbaarheid van de gefailleerde en die verslag uitbrengt over de sluiting van het faillissement. Zowel de curator als de gefailleerde worden gehoord door de rechtbank over de verschoonbaarheid. is idd zo dat de rechter het laatste woord heeft ivm verschoonbaarheid. Uiteraard, net zoals ik toen heb daar bezwaar tegen ingetekend. Hierop krijg je dan het antwoord dat verschoonbaarheid geen gunst meer is maar een recht. Vandaar dat je strafrechtelijk 'clean' moet zijn.

Terug naar “Handelspraktijken”