Is tegenexpertise een recht?

Pogex
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is tegenexpertise een recht?

#1 , 23 mei 2025 23:53

Dag

Ik heb een tijd geleden mijn bedrijfswagen terug ingeleverd. Ondanks dat hier nooit een ongeval mee gebeurd is, heeft de schade-expert toch schade van meer dan €3000 aangerekend.

Er waren zeer kleine krasjes op de velgen, en 4x €250 voor nieuwe velgen is al €1000. Ook waren er kleine krasjes op de bumper waardoor ze de hele bumper laten vervangen. Ik woon in een stad dus de auto staat altijd buiten parallel geparkeerd.

Het meest bedenkelijke was dat er foto’s waren waar eigenlijk geen schade op te zien was, maar toch zaken van €500+ aangerekend werden. Toen ik daar naar vroeg kreeg ik als antwoord “op sommige foto’s is de schade inderdaad niet goed te zien, maar de schade is er wel”.

Dit vond ik nogal bedenkelijk en heb toen per mail laten weten dat ik een tegenexpertise wou. Echter heeft het bedrijf de auto al laten repareren waardoor zo een tegenexpertise niet echt meer mogelijk is. Ik heb altijd vlot op de mails gereageerd, het was echter het bedrijf dat vaak pas na twee weken antwoordde.

Maar is het kunnen aanvragen van een tegenexpertise geen recht van mij?

basejumper

#2 , 24 mei 2025 08:52

Bij leasing wordt de Rentanorm berekening toegepast. Deze kan je hier terugvinden https://www.directleaseprive.be/assets/ ... wagens.pdf
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105

#3 , 24 mei 2025 10:46

Het is een verdienmodel van de meeste leasebedrijven. 20 jaar geleden leverde ik mijn wagen in, nadat de garage van het bedrijf waar ik werkte, en waar de leasewagens werden onderhouden en beheerd. na een rondgang en inspectie werd mijn wagen bijna schadeloos in ontvangst genomen, en ik kon zorgeloos in pensioen gaan. Op de afleverdokumenten stond NIETS van schada genoteerd. Meer dan 3 maanden later kreeg ik een rekening voor schadeherstel van de leacemaatschappij zelf. Bij het in ontvangstnemen van de wagen op hun bedrijfszetel (de wagens werden met een autotransporter opgehaald) werd er plots een pak schade aangetroffen. Meestal minieme krasjes en zeer kleine blutsjes, soms zelf niet te zien mert het blote oog. Een rekening van meer dan 4000 € was het bevolg. Bezwaar aantekenen had geen gevolg. Gelukkig heeft dan mijn vroegere rechtstreekse baas de schade betaald via de rekening van onze dienst (als bijkomend afscheidsgeschenk).
6 maanden later ging hij zelf met pensioen, en ook zijn wagen kreeg een torenhoge rekening aangesmeerd.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 24 mei 2025 11:29

Ik weet het niet. Ik lees het hier vaak, van dat verdienmodel.

Zelf heb ik in de afgelopen 15 jaar al een 8-tal keer een leasewagen ingeleverd. Misschien 10 inclusief inloopwagens waarmee ik korte tijd gereden heb. Meestal met wel hier een daar krasjes, steenslag, normale bevuiling of wat schade aan de voorruit. Nog nooit iets moeten bijbetalen, nochtans alle grote leasefirma’s al gehad.

Ik herken het dus alleszins niet.

CityBird

#5 , 24 mei 2025 13:28

Is idd een verdienmodel. Heel goede vriend heeft een IT bedrijfje. Had vroeger ook een 20-tal leasewagens voor zijn personeel. Altijd torenhoge rekeningen bij inlevering. Koopt nu zelf zijn wagens aan. Hoe rij je immers 4 jaar over Belgische wegen zonder steenslag.

Pogex
Topic Starter

#6 , 24 mei 2025 13:45

Bij leasing wordt de Rentanorm berekening toegepast. Deze kan je hier terugvinden https://www.directleaseprive.be/assets/ ... wagens.pdf
Bedankt voor deze info, interessant. Bijvoorbeeld voor de velgen waren alle “krasjes” kleiner dan 5cm, dus ver onder de 8,5cm waar ze in de Rentanorm over spreken.

Pogex
Topic Starter

#7 , 24 mei 2025 13:47

Het is een verdienmodel van de meeste leasebedrijven. 20 jaar geleden leverde ik mijn wagen in, nadat de garage van het bedrijf waar ik werkte, en waar de leasewagens werden onderhouden en beheerd. na een rondgang en inspectie werd mijn wagen bijna schadeloos in ontvangst genomen, en ik kon zorgeloos in pensioen gaan. Op de afleverdokumenten stond NIETS van schada genoteerd. Meer dan 3 maanden later kreeg ik een rekening voor schadeherstel van de leacemaatschappij zelf. Bij het in ontvangstnemen van de wagen op hun bedrijfszetel (de wagens werden met een autotransporter opgehaald) werd er plots een pak schade aangetroffen. Meestal minieme krasjes en zeer kleine blutsjes, soms zelf niet te zien mert het blote oog. Een rekening van meer dan 4000 € was het bevolg. Bezwaar aantekenen had geen gevolg. Gelukkig heeft dan mijn vroegere rechtstreekse baas de schade betaald via de rekening van onze dienst (als bijkomend afscheidsgeschenk).
6 maanden later ging hij zelf met pensioen, en ook zijn wagen kreeg een torenhoge rekening aangesmeerd.
Ik heb ook al gehoord dat dit een verdienmodel is, maar deze schade is vastgesteld door een onafhankelijke schade-expert die alle auto’s in het wagenpark keurt, die zou in principe toch niks te winnen hebben hiermee?

Thomas Morus

#8 , 24 mei 2025 13:50

Zijn die leasing auto´s dan niet full omnium verzekerd? Of heeft dit te maken met franchise?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Pogex
Topic Starter

#9 , 24 mei 2025 13:59

Zijn die leasing auto´s dan niet full omnium verzekerd? Of heeft dit te maken met franchise?
Het is inderdaad franchise, de franchise is €300. Maar dit is per schadegeval en enkel schadegevallen die aangegeven zijn. Die kleine krasjes door steenslagen enzovoorts zijn uiteraard niet aangegeven als schadegeval want ze waren me zelf niet eens opgevallen.

Rolstoel1

#10 , 25 mei 2025 02:22

En dan nog roken in de wagen. Als men geen as, brandsporen of peuken in de wagen kan vinden hoe bepaald men dat dan?

Ik heb eenmaal een bestelwagen gehuurd, elk krasje was zorgvuldig gedocumenteerd, zelfs een vleke op de zetel die ik nauwelijks zag (van mayonaise of zoiets). Ik heb niet van schade moeten betalen maar ik vraag me af hoe men elk krasje van een bestelwagen waar men verhuis mee doet kan gaan claiimen.

De schade (vetsporen van vingers) die ik al eens heb gehad na het terug halen van mijn auto na een onderhoudsbeurt waren veel erger. Daar ben ik niet meer terug gegaan. Hoe moet je dat claimen?

mbbs1024

#11 , 25 mei 2025 21:27

Als ik mijn leasingwagen ingeleverd heb, kreeg ik ook zo een lijst van minieme dingentjes op mijn bord.
Ik heb bij onze fleet manager geprotesteerd, en hij heeft op zijn beurt bij de leasingmaatschappij geprotesteerd dat het normale slijtage betrof, en dat ze van leasingmaatschappij zouden veranderen als ze nog zulke kleine prutsen zouden aanrekenen, en hun faktuur werd al snel ingetrokken.
Ik veronderstel dat het afhangt welke relatie je bedrijf met de leasingmaatschappij heeft, als het bedrijf een paar 100 voertuigen in leasing heeft, heeft een fleet manager wel wat ruimte om de geldhonger van een leasingmaatschappij te temperen.

Terug naar “Handelspraktijken”