En dit is wat ChatGPT zegt en ik moet zeggen dat hij mij toch wel correct lijkt :
Ik plaats een bestelling bij een leverancier voor 100 producten voor 100 euro. De leverancier levert en factureert 120 euro. Hij zegt dat hij een orderbevestiging stuurde met de nieuwe prijs. Ik heb die nooit gezien. Ben ik verplicht de 20 euro extra te betalen. Dit is een B2B situatie.
ChatGPT zei:
In een B2B-context (business-to-business) gelden er iets andere regels dan bij consumentenkoop. In principe zijn partijen vrij om onderling afspraken te maken, maar het hangt af van een aantal juridische factoren of jij verplicht bent die extra €20 te betalen.
Belangrijke overwegingen:
1. De oorspronkelijke overeenkomst
Je gaf aan dat je een bestelling plaatste voor 100 producten voor €100. Als deze bestelling werd geplaatst op basis van een duidelijke prijsafspraak (bijv. via e-mail of offerte), dan geldt dit als de bindende overeenkomst.
2. Wijziging van de overeenkomst
De leverancier beweert dat hij een orderbevestiging heeft gestuurd met een nieuwe prijs van €120.
Als jij deze orderbevestiging niet hebt gezien of niet expliciet hebt geaccepteerd, dan is er juridisch gezien geen wijziging van de overeenkomst tot stand gekomen.
Een eenzijdige prijsverhoging door de leverancier is niet automatisch bindend in een B2B-context, tenzij in jullie algemene voorwaarden of eerdere handelspraktijk staat dat een orderbevestiging stilzwijgend mag worden beschouwd als akkoord.
3. Gedrag na de orderbevestiging
Heb je ná ontvangst van de orderbevestiging (al dan niet bewust) iets gedaan wat geïnterpreteerd kan worden als aanvaarding? Bijvoorbeeld de levering zonder protest geaccepteerd? Dat kan in sommige gevallen worden gezien als stilzwijgende instemming, maar dat is niet automatisch zo.
Echter, als je pas bij ontvangst van de factuur hoort dat de prijs €120 is, en je nooit op de hoogte was van die verhoging, dan heb je daar geen instemming voor gegeven.
4. Bewijslast
De leverancier zal moeten bewijzen dat:
Hij de prijsverhoging duidelijk heeft gecommuniceerd.
Jij de gewijzigde prijs (impliciet of expliciet) hebt geaccepteerd.
Samengevat:
Als je kunt aantonen dat je een duidelijke bestelling hebt geplaatst voor €100 en nooit akkoord bent gegaan met de wijziging naar €120 (en dat ook niet stilzwijgend hebt aanvaard), dan ben je in principe niet verplicht de €20 extra te betalen.
Wil je dat ik help met het opstellen van een nette zakelijke reactie aan de leverancier hierover?
Je zei:
ik had een mail gestuurd naar de leverancier met 100 producten voor 100 euro. Ik heb nooit een mail ontvangen dat hij hiermee akkoord was , maar hij heeft op basis van deze mail dit wel geleverd.
ChatGPT zei:
Dank je, dat maakt de situatie duidelijker.
Je hebt dus:
Een aanbod gedaan: 100 producten voor €100.
Geen expliciete aanvaarding ontvangen van de leverancier.
Maar: de leverancier heeft geleverd op basis van jouw aanbod.
Later stuurt hij een factuur van €120, en zegt dat hij een orderbevestiging stuurde met die prijs, die jij nooit hebt gezien.
Juridische beoordeling (B2B):
Volgens het Nederlandse contractenrecht (en vergelijkbare regels in België), komt een overeenkomst in B2B tot stand zodra er een aanbod is en een aanvaarding daarvan. In jouw geval:
Jouw e-mail met 100 producten voor €100 is het aanbod.
De leverancier heeft dit aanbod stilzwijgend aanvaard door zonder protest op basis van jouw voorwaarden te leveren.
Dat betekent juridisch:

De overeenkomst is tot stand gekomen voor €100.
Een latere poging tot prijswijziging door middel van een zogezegde orderbevestiging die jij niet hebt gezien of bevestigd, verandert daar niets aan, tenzij:
Jij hebt ingestemd met die wijziging (wat niet zo is), of
Er contractueel of in de algemene voorwaarden staat dat stilzwijgende aanvaarding van de orderbevestiging een wijziging impliceert — maar ook dan moet je die wel ontvangen hebben.
Conclusie:
Je bent niet verplicht de extra €20 te betalen. De leverancier heeft jouw aanbod aanvaard door te leveren, en kan achteraf de prijs niet zomaar verhogen, zeker niet zonder dat jij de wijziging hebt ontvangen of geaccepteerd.
Je zei:
De leverancier had wel een orderbevestiging gestuurd. Ik heb veel later gezien dat die in mijn spam zat. Ik heb ze nooit geopend. Ik dacht dat ze niet betrouwbaar was. Ik heb uiteraard nooit mijn akkoord gegeven over wat er mogelijks in die orderbevestiging stond.
ChatGPT zei:
Dank je voor die extra info – dat verandert een klein beetje de nuance, maar in essentie blijf je nog steeds sterk staan.
Nieuwe situatie:
Jij deed een aanbod: 100 producten voor €100.
De leverancier stuurde een orderbevestiging met een andere prijs (€120).
Jij ontving deze bevestiging wel technisch gezien, maar die kwam in je spam, je opende ze niet, en je gaf geen akkoord.
De leverancier leverde vervolgens zonder jouw expliciete akkoord.
Juridische analyse (B2B):
Eenzijdige orderbevestiging ≠ aanvaarding met nieuwe voorwaarden
Als de leverancier een orderbevestiging stuurt met gewijzigde voorwaarden (zoals een hogere prijs), dan is dat juridisch gezien een nieuw aanbod of een voorwaardelijke aanvaarding.
Jij hebt dat aanbod:
Niet gelezen,
Niet geaccepteerd,
En zelfs niet impliciet bevestigd door op enige manier akkoord te gaan.
Levering is gedraging van aanvaarding
Doordat hij op basis van jouw oorspronkelijke bestelling (zonder reactie van jouw kant op zijn aangepaste bevestiging) gewoon heeft geleverd, handelde hij in lijn met jouw aanbod van €100. Daarmee is de overeenkomst op die prijs tot stand gekomen.
Spam = geen correcte communicatie
Dat zijn mail technisch bij jou aankomt maar in de spam belandt én niet wordt gelezen, betekent dat de leverancier er niet redelijkerwijs op mocht vertrouwen dat jij die orderbevestiging gezien of geaccepteerd had. In B2B moet je wel zorgvuldig omgaan met communicatie, maar het blijft zijn verantwoordelijkheid dat hij een wijziging effectief communiceert.
Samengevat:

De leverancier heeft eenzijdig een wijziging voorgesteld via een orderbevestiging die jij nooit gezien of geopend hebt, en hij heeft zonder akkoord geleverd.

De oorspronkelijke prijs van €100 blijft juridisch bindend.