Verkoop CommV met schulden

CaneS
Topic Starter
Berichten: 129
Juridisch actief: Nee

Verkoop CommV met schulden

#1 , 06 jun 2024 12:17

Dag Allen,

Ik wil mijn aandelen verkopen voor de 100% er zijn schulden in de vennootschap. Nu laat mijn boekhouder weten dat het een beetje riskant is omdat ik oprichtersaansprakelijkheid heb tot september 2025.

Klopt dit moest de overnemer failliet gaan voor de 3j dat de vennootschap is opgericht ikzelf moet inspringen voor de schulden?

denlowie
Berichten: 15942
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2024 14:21

Ja dit klop gedeeltelijk .
Dit geldt alleen indien het aanvangsvermogen overduidelijk ontoereikend was voor de geplande activiteiten gedurende minstens 2 jaar.
Dit wil zeggen dat de schuldenaars om het even welke oprichter kunnen aanspreken voor de volledigheid van de schade, ook al heeft de aangesproken oprichter geen fout begaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Reclame

CaneS
Topic Starter
Berichten: 129
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2024 14:29

Ja dit klop gedeeltelijk .
Dit geldt alleen indien het aanvangsvermogen overduidelijk ontoereikend was voor de geplande activiteiten gedurende minstens 2 jaar.
Dit wil zeggen dat de schuldenaars om het even welke oprichter kunnen aanspreken voor de volledigheid van de schade, ook al heeft de aangesproken oprichter geen fout begaan.
Bedankt voor uw reactie, en hoe zit het in de praktijk? Hoe waarschijnlijk kloppen zij aan bij de originele oprichter?

CaneS
Topic Starter
Berichten: 129
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2024 14:53

Ik lees dit mijn oprichting is intussen al 2 jaar geleden, en wij hebben gewoon goed gedraaid met de zaak

Indien de onderneming binnen de drie jaar na haar oprichting failliet wordt verklaard en indien het aanvangsvermogen of kapitaal bij de oprichting kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid over ten minste twee jaar, kan de curator middels het financieel plan dit nagaan en de rechter verzoeken om de oprichter(s) aansprakelijk te stellen. De rechter zal bepalen wie er in welke mate aangesproken kan worden.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 129
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2024 14:55

Nog even om terug te komen op de datum van mijn boekhouder. Hij zegt dat ik pas in september 2025 niet meer aansprakelijk kan zijn. Maar ik zie op het staatsblad dat het werd neergelegd op: 23/12/2021 wordt dit gezien als startdatum?

Mvg

Terug naar “Handelspraktijken”