Klant weigert levering

med123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Klant weigert levering

#1 , 31 mei 2023 11:49

Ik hoop dat ik hier wat hulp kan vinden betreffende deze klant:

Wij hebben op een beurs een product verkocht. Klant heeft een bestelbon getekend (betaling op termijn mits dossier aanvaarding) maar wij krijgen nu geen contact meer met deze klant betreffende de aanvraag voor dit krediet. Telefoonnummer staat geblokkeerd, bij andere nummers wordt er toegelegd (excuus hoort niks van ons :shock: ), aangetekende zendingen worden geweigerd. E-mails worden niet beantwoord. Ga zo maar door.

Hoe sterk staan wij in onze schoenen om hiermee door te gaan eventueel via juridische weg. Klant wilde het product op afbetaling aankopen....dus hij/zij zal eerst gegevens moeten verstrekken om te kijken of het dossier aanvaard wordt en dan kan er pas worden overgegaan tot levering.

Ik hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen.

LeenW
Berichten: 12839

#2 , 31 mei 2023 12:18

Is er al gefactureerd? Aanmaningen?

med123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2023 12:38

Dag Leen, dankjewel voor het vlugge antwoord.
Normaal maken wij pas een factuur aan na aanvaarding krediet bij de kredietinstelling. Wij zijn een tussenpersoon dus bij aanvaarding leveren wij uit, worden wij uitbetaald door de kredietinstelling en de klant betaalt het krediet af.

In dit geval hebben wij wel een factuur aangemaakt en deze verstuurd via mail alsook aangetekend (wordt geweigerd of genegeerd), voor een schrik effect. Maar als puntje bij paaltje komt, aangezien deze persoon op de bestelbon het vakje 'betaling op termijn (mits dossier aanvaarding) heeft aangevinkt, kunnen wij weinig doen lijkt mij....?

Misschien is mijn titel misleidend.... 'klant weigert contact' want levering gebeurt eigenlijk pas wanneer het krediet wordt aanvaard.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 31 mei 2023 13:53

Vraag is toch, of u met deze klant wel wil verder gaan.

med123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2023 15:13

Vraag is toch, of u met deze klant wel wil verder gaan.

Ja als er juridisch niks aan te doen is (wat mijn initiële vraag was) dan wordt het meer een principe kwestie en dan is het hoe ver wil ik als ondernemer gaan, en voor ons stopt het dan.
Als het een bestelbon was geweest met daarop betaling contant bij levering of overschrijving voor levering waren wij al direct met facturen en een aanmaningstraject begonnen. Hier is het helaas niet zo rechtop rechtaan door die 'krediet aanvraag'. Kunnen wij deze persoon dan ook niet aanmanen voor verbreking contract zoal vermeld in onze voorwaarden of is dat ook weer een hele andere kwestie door die 'krediet aanvraag'. Dit is de eerste keer dat wij zoiets voorhebben.

Bedankt in ieder geval.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 31 mei 2023 15:36

Als er gefactureerd is en de nodige ingebrekestellingen zijn verstuurd, kan u de persoon gerust dagvaarden. Hij moet dan maar aan de rechtbank gaan uitleggen waarom hij de koop niet uitvoerde zoals overeengekomen en waarom hij de factuur nooit geprotesteerd heeft.

Dit kost natuurlijk tijd en geld en er is geen garantie dat de rechter u gelijk gaat geven, maar als hij niet reageert, zal dat m.i. de enige manier zijn om de impasse te doorbreken. Ofwel laat u het vallen en richt u zich op andere klanten.

SnIpY
Berichten: 49

#7 , 27 jun 2023 16:07

Sop lijkt me de kolen niet waard. Klant kan eenvoudig zeggen dat de kredietaanvraag werd geweigerd en thats it.

Terug naar “Handelspraktijken”