In hun voorstel staat letterlijk dat ik na 6 maanden kan beslissen of ik al dan niet in een jaarcontract stap. Ik ben letterlijk akkoord gegaan met de proefperiode van 6 maanden. Dergelijke samenwerkingen zijn vooral gebaseerd op een goede verstandhouding en vertrouwen. Ik heb natuurlijk niet het hele dossier hier gezet, want dat brengt ons te ver, maar het was wel degelijk de bedoeling dat we na 6 maanden zouden evalueren, maar zij hebben dat niet gedaan.Wat is dan wel uw definitie van een contract? Er was een voorstel (mail?) en u antwoordt OK. Daar is toch niets verkeerd te verstaan?
En er wordt gesproken van een "proefperiode " van 6 maand, in een jaarcontract. Ik begrijp daaronder dat het proefcontract ZES maand duurt, en dat het dan omgezet is in een jaarcontract; u presteert het om zelf die zes maand te laten voorbijgaan, en pas daarna, lees "te laat" , laat u weten dat de proefperiode beëindigd is.
Ik veronderstel aangetekend met motivatie?Dit is geen geldig protest. U moet ook zeggen waarom u meent dat de factuur niet moet betaald worden.
Ik stel mijn brief als volgt op (namen vervangen door xxx en YYYY).Aangetekend is niet verplicht, maar wel sterk aangeraden. Wel duidelijk vermelden waarom u niet betaalt.
TS : ik volg u niet in uw redenering.Ik stel mijn brief als volgt op (namen vervangen door xxx en YYYY).Aangetekend is niet verplicht, maar wel sterk aangeraden. Wel duidelijk vermelden waarom u niet betaalt.
Geachte,
Betreft uw facturen 0000 en 0000
Deze facturen worden formeel geprotesteerd.
Er staat geen enkele prestatie tegenover deze facturen.
XXX probeert een jaarcontract of te dwingen, doch hiervan is geen sprake. Er werd nooit een formeel jaarcontract ondertekend; er werd enkel een goedkeuring gegeven voor een proefperiode van 6 maanden waarin duidelijk vermeld staat: “Daarna beslis je of je in een jaarcontract stapt of niet.”.
Deze laatste goedkeuring werd nooit gegeven.
Meer nog, 6 maanden (15/03/2021 – 15/09/2021) na de start werd er door YYYY aangegeven hier niet mee verder te willen gaan.
Ik heb niet veel begrip voor bovenstaande opmerkingen. U oordeelt zonder hier iets van af te weten. Ik ben een kleine zelfstandige met een uitstekend business gevoel, maar misschien met te weinig juridische kennis. Mijn zaak draait door samenwerkingen met klanten en leveranciers, vooral op vertrouwen. Als dat niet wederzijds is, dan stopt het voor mij.Weinig business gevoel.
U moet ook eens duidelijk zulke contracten lezen en ontleden voor een simpele OK te geven.
Zonder letterlijk te zien wat het marketing bureau voorstelde is het niet mogelijk hierover een advies te geven.Het marketing bureau stelt voor om een samenwerking op te starten van 1 jaar met een proefperiode van 6 maanden, met maandelijks abonnement facturen.
Goede reactie. Dat is wat ik met andere woorden ook duidelijk wou maken aan TS.In Uw eigen woorden zegt U
"Het marketing bureau stelt voor om een samenwerking op te starten van 1 jaar met een proefperiode van 6 maanden, met maandelijks abonnement facturen. Mijn akkoord hiervoor wordt gegeven met een “OK” per mail, zonder meer.
Als U een werknemer aanwerft, met een proefperiode van 6 maanden, gaat dit na die 6 maanden ook over naar een permanente arbeidsovereenkomst, anders had U een overeenkomst van beperkte duur moeten afsluiten.
Vervolgens spreekt U van vertrouwen, het marketing bureau vertrouwt er dus op dat U zich aan Uw OK houdt in plaats van U aan de samenwerking te onttrekken nadat de proefperiode voorbij is, en het omgezet is in een periode van 1 jaar.
Misschien moet U Uw eigen woorden eens enkele malen goed herlezen, en hier lessen uit trekken om in de toekomst betere overeenkomsten af te sluiten.
Goede afspraken maken goede vrienden, terwijl halfslachtige, onduidelijke afspraken een recept zijn voor moeilijkheden achteraf, zoals U nu ondervindt.
Hoe sterk U staat in Uw argumentatie of net niet, zal afhangen van wat er exact in het voorstel van het marketing bureau stond, waar U OK op gemaild heeft, maar zoals U het hier hebt voorgesteld, lijkt het erop dat U zelf in de fout gegaan bent door U niet te houden aan het tijdig opzeggen van de overeenkomst.
Ik heb jaren in een groot bedrijf als pre-sales engineer gewerkt in een business to business context, en daar offertes berekend en opgesteld voor complexe technische installaties, en het belangrijkste criterium waarop we geëvalueerd werden, was de duidelijkheid van de afspraken, zodat achteraf allerlei discussies zouden vermeden worden, voorkomen is stukken beter dan genezen.
Ja, dat besef ik nu ook wel. Ik besef nu ook dat het marketing bureau me een contract wou geven met onduidelijke afspraken. En hier voel ik me bedrogen. Ik was er van overtuigd dat dit voor 6 maanden was, maar zij interpreteren het anders. Nogmaals ik heb geen contract getekend, enkel een OK op wat hieronder in dit bericht staat.
Goede afspraken maken goede vrienden, terwijl halfslachtige, onduidelijke afspraken een recept zijn voor moeilijkheden achteraf, zoals U nu ondervindt.