Klant retourneert zending, ik krijg factuur BTW retourzending

glennoyen
Topic Starter
Berichten: 17

Klant retourneert zending, ik krijg factuur BTW retourzending

#1 , 06 sep 2021 11:04

Dag iedereen

Deze ochtend kreeg ik een factuur van mijn pakketdienst waar iets op stond van douanekosten wat ik niet logisch vind.
Ik stuurde in Juni een pakket op naar een klant in Verenigd Koninkrijk, deze klant had zich niet verwacht aan de extra douanekosten en BTW die hij nog diende te betalen voor het invoeren van zijn goederen. Dus besloot deze klant om de goederen retour te sturen.

In de factuur stond het volgende (persoonlijke details heb ik weggelaten):

Pos. Art.-Nr. Prd Artikel/Article Datum/Date Aantal/Nmbr. Prijs/Prix TOT. BTW/TVA
1 10367 NPG Export Duty-Vat-Tariffs 06.09.21 1.00 94,49 94,49 0.00
Return parcel GB - 08/2021
Vat - See details sent by email
VAT Reverse Charge,art.44 and 196 Vat Directive 2008/8/EC
Totaal/Total 94,49 EUR

Het bedrag wat mijn klant betaald heeft was €467.95 inclusief €18 verzendkost. Dit staat dus ook op de facturen vermeld die ik bij de doos heb meegeleverd.

Waarom moet ik zulk groot bedrag betalen als het mijn eigen producten zijn die gewoon terug naar mijn onderneming komen?? Ik voer toch niets in? Want deze goederen heb ik bij mijn leverancier in België betaald en ook al btw op betaald. Ook heb ik al verzendkosten betaald voor het opsturen naar de klant.
Mij leek het logischer als ik weer een verzendkost moest betalen maar dit bedrag is absurd. Er staat vermeld Export Duty-vat-tariffs. Klopt het dan dat zij het zien als een product dat zogezegd ingevoerd wordt (terwijl het dat niet is) ??

Mijn pakketdienst heb ik al een mail gestuurd maar zij stuurden terug:
'Op elke service wordt BTW aangerekend, dit is een service door DPD utgevoerd.
er wordt dus BTW gefactureerd'

Maar er staat dus verder geen enkele andere uitleg. Ik heb dus ook gevraagd op welk bedrag deze btw dan verrekend is.
Het lijkt mij in ieder geval niet te kloppen maar is de eerste keer dat ik dit mee maak.

Hopende op jullie hulp!
Glenn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2021 11:53

https://www.dpd.com/dpd-nl/wp-content/u ... 112019.pdf

Wordt beschouwd als een invoer uit de UK.

Maakt volgens mij voor u weinig verschil uit dat extra bedrag = BTW 21 % welke u ook kunt verrekenen in uw BTW aangifte.
Enkel de kosten van DPD, welke dan fiscaal aftrekbaar zijn.

https://www.tiberghien.com/images/publi ... weg-v_.pdf

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 06 sep 2021 12:09

Heeft u de klant al terugbetaald?

Reclame

glennoyen
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 06 sep 2021 13:40

Heeft u de klant al terugbetaald?
Deze heb ik inderdaad terugbetaald aan de klant toen ik mijn pakket terug gekregen heb.
Ik krijg nu pas 1 maand later de factuur hiervan.

Terug naar “Handelspraktijken”