Feitelijke vereniging en sponsoring

GertR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Feitelijke vereniging en sponsoring

#1 , 11 jun 2021 09:01

Een plaatselijke supermarktuitbater wenst een feitelijke vereniging te sponsoren door middel van een aankoopbon waarmee boodschappen voor een feestje van de FV kunnen gedaan worden in de winkel. De uitbater verwacht geen tegenprestatie. Het gaat om een FV zonder BTW-nummer en met minder dan 25.000 euro jaarlijkse inkomsten. De uitbater vraagt een lid van de FV te handtekenen voor ontvangst.

Klopt mijn redenering?
1) Dit is geen sponsoring maar mecenaat. De uitbater heeft geen recht op fiscale aftrek. De ontvanger zou in principe een belastingfiche kunnen ontvangen en hierop getaxeerd worden als 'Diverse inkomsten'. (Al is die kans klein.)

En verder: mocht de uitbater als tegenprestatie de publicatie in een ledenblad vragen...
2) Dan moet er een sponsoringovereenkomst opgesteld worden. Dan moet de FV een factuur uitschrijven met vermelding "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk."
3) Is de BTW op de aangekochte goederen in dat geval fiscaal aftrekbaar voor de uitbater?

Iemand die me hiermee zou kunnen verderhelpen?

Van harte dank alvast!
Gert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 11 jun 2021 10:04

Voor de zekerheid, u hebt toch wel een btw-nummer maar onder de vrijstellingsregeling? Hetgeen u zegt, kan niet.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2021 11:04

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 11 jun 2021 11:33, 4 keer totaal gewijzigd.

GertR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2021 11:06

Voor de zekerheid, u hebt toch wel een btw-nummer maar onder de vrijstellingsregeling? Hetgeen u zegt, kan niet.

Dankjewel voor je reactie, much appreciated.

Dat BTW-nummer is er inderdaad niét. Ik was zelf niet zeker van de stelling, vandaar de navraag.

Zou je iets meer kunnen zeggen hoe het dan wel zit? Het zou gaan om een aankoopbon van 100 euro.
Als daar publiciteit tegenover staat, maakt de FV een factuur maar ik ben nog niet mee wat er dan moet gebeuren op vlak van BTW om in orde te zijn.

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 11 jun 2021 11:15

Voor de zekerheid, u hebt toch wel een btw-nummer maar onder de vrijstellingsregeling? Hetgeen u zegt, kan niet.

Dankjewel voor je reactie, much appreciated.

Dat BTW-nummer is er inderdaad niét. Ik was zelf niet zeker van de stelling, vandaar de navraag.

Zou je iets meer kunnen zeggen hoe het dan wel zit? Het zou gaan om een aankoopbon van 100 euro.
Als daar publiciteit tegenover staat, maakt de FV een factuur maar ik ben nog niet mee wat er dan moet gebeuren op vlak van BTW om in orde te zijn.
Eerste vraag is dan natuurlijk of u toch geen btw-nummer nodig hebt? Wat doet de FV juist om aan inkomsten te geraken?

De werkwijze met of zonder btw-nummer is namelijk iets verschillend.

GertR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2021 11:28

De FV is een seniorenorganisatie waar de deelnemers grotendeels zelf de kosten dragen. Het gaat dan veeleer om gezellig samenzijn en af en toe een groepsuitstapje waarvoor iedere deelnemer een kleinigheidje bijdraagt (<5 euro p.p.).

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jun 2021 11:36

https://vi.be/advies/werken-met-een-fei ... vereniging

Naar mijn mening is er weinig te doen.
Aankoopbon aftekenen door een lid, is oké. Voor de supermarktuitbater is een waardebon BTW incluis : dus bedrag waardebon is volledig aftrekbaar als kosten.
Daarom een getekend bewijs.
Bij aankopen met die waardebon = waarde als cash betaling producten. Dus voor uitbater alles oké. En voor jullie zeker.

GertR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jun 2021 12:05

https://vi.be/advies/werken-met-een-fei ... vereniging

Naar mijn mening is er weinig te doen.
Aankoopbon aftekenen door een lid, is oké. Voor de supermarktuitbater is een waardebon BTW incluis : dus bedrag waardebon is volledig aftrekbaar als kosten.
Daarom een getekend bewijs.
Bij aankopen met die waardebon = waarde als cash betaling producten. Dus voor uitbater alles oké. En voor jullie zeker.
Oké, héél erg bedankt hiervoor!

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jun 2021 12:15

Zeker nog eens de laatste link goed doornemen.

De supermarkt uitbater heeft de BTW op zijn aangekochte producten reeds verrekend met zijn BTW aangifte ( als aftrekbaar ). Bij jullie aankoop van producten zal hij de BTW weer verrekenen in zijn aangifte ( maar nu als te betalen ). Bij de betaling wordt jullie waardebon gebruikt als betaalmiddel ( afgetrokken op de rekening ).
Dus voor beide partijen alles oké. En voor de uitbater is de waardebon een kostenpost.

Als feitelijke vereniging ( zonder commerciële activiteiten ) kunnen jullie ook geen contracten afsluiten.
Zowel fiscaal als BTW geen verplichtingen.

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 11 jun 2021 12:48

Akkoord met Lynx, met enkel de kanttekening dat als er vaker sponsoractiviteiten met publiciteit gebeuren, er mogelijk wel een btw-nummer moet worden aangevraagd (met vrijstellingsregeling) omdat publiciteit maken wel een btw-handeling is.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jun 2021 13:15

eveneens akkoord met de kanttekening van LeenW

Gezien ik ook kan besluiten uit de info van TS, zijn hier slechts sporadische zaken.
De uitbater geeft de waardebon waarschijnlijk ook omdat de leden klanten van de supermarkt zijn.
Denk ook dat TS zich teveel in de plaats van de uitbater begeeft ( die heeft wel een boekhouder ).

In ieder geval maak veel plezier met de senioren, is belangrijk.

GertR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 jun 2021 13:41

Superbedankt Leen en Lynx, enorm blij met jullie fantastische hulp!

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jun 2021 09:07

Superbedankt Leen en Lynx, enorm blij met jullie fantastische hulp!
Dat berichtje is wat wij werkelijk waarderen.

Terug naar “Handelspraktijken”