Facturen naar oud adres (KBO)

Tomasorigo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Facturen naar oud adres (KBO)

#1 , 06 apr 2021 12:09

Het adres van de maatschappelijk zetel van mijn vennootschap werd in februari 2020 gewijzigd in KBO.
Ik kreeg een aantal dagen geleden een aanmaning van gerechtsdeurwaarder voor onbetaalde facturen voor herstellingen aan mijn beroepsmatige wagen. De facturen dateren van juni 2020 en werden opgestuurd naar het oud adres van mijn vennootschap. Ik heb deze dus nooit ontvangen.
De prestaties en de bedragen betwist ik niet en wil ik dus zeker betalen, maar ik wil de interesten en andere invorderingskosten niet betalen want ik heb facturen nooit ontvangen. Kan ik dit als argument inbrengen om geen nalatigheidsinteresten en of andere bijkomende kosten te moeten betalen ? Of had ik dit uitdrukkelijk moeten laten weten aan de schuldeiser en is KBO wijziging dus niet voldoende ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 apr 2021 12:21

Als je verhuist moet je ervoor zorgen dat uw adres wordt aangepast. Je kan niet vragen aan uw medeburgers dat ze dat moeten gaan opzoeken bij elke factuur. Daarom ook altijd uw post laten doorsturen door bpost

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 06 apr 2021 12:23

En hebt u dat ook gemeld aan uw garagist?
Die gaat niet voor elke factuur in KBO kijken.
Was het inschrijvingsboekje al gewijzigd...maar ik denk dat een garagist daar ook niet in uw wagen gaat snuffelen om uw nieuw adres te weten.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2021 12:25

https://www.dfisc.be/adreswijziging-voo ... derneming/

Het is geen verplichting uw schuldeisers/leveranciers - klanten ... op de hoogte te brengen.
Maar is een minimum aan beleefdheid en ondernemingszin. Is niet moeilijk met email; met het adressenbestand.

Gezien u nu moeilijkheden ondervindt; draai de zaak ook eens even om ???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2021 12:26

Aan iedereen waar van je denkt dat er nog open facturen zijn moet je hen verwittigen, zij moeten niet in het KBO gaan zoeken wie er verhuisd is, en zoals al geschreven was het een kleintje om alles te laten door sturen via Bpost .
Je zal de kosten moeten betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tomasorigo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2021 13:18

Bedankt voor jullie reacties.

Zou het een rol kunnen spelen dat ik ''te goeder trouw'' ben ?
Ik bedoel hiermee: ik heb inderdaad niet specifiek aan de garagist laten weten dat ik verhuisde (ik heb er in alle eerlijkheid gewoon niet aan gedacht...), maar ik heb wel alle nodige verplichtingen (KBO bijvoorbeeld) tijdig nageleefd. Als ik de facturen had ontvangen, zou ik deze meteen betaald hebben. Het is gewoon omdat ik ze niet kreeg dat ik niet betaalde (ik vermoedde dat garagist een beetje achterstond op vlak van facturatie, wat wel vaker gebeurt).
De aanmaning is trouwens wel meteen aan het juist adres gebeurd (ik vermoed doordat deurwaarder wel naar KBO heeft gekeken). Hadden er dan niet eerst herinneringen naar het juist adres opgestuurd kunnen worden ? Ik vind het jammer dat men mij meteen dagvaardt met allerlei kosten aan verbonden, terwijl een simpele herinnering aan het juiste adres (dat men klaarblijkelijk wel kent...) volstaan zou hebben.

LeenW
Berichten: 12814

#7 , 06 apr 2021 13:24

Te goeder trouw maakt hier niet veel uit. Iemand moet de deurwaarder betalen.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2021 13:37

Toch enkele bemerkingen aan # 6

Adreswijziging februari 2020 facturen juni 2020 veronderstel dat u tussen die 2 data met uw wagen naar de garagist bent geweest. Dan had u zeker die wijziging moeten mededelen.
Ook als u iets verschuldigd bent ( aankopen, herstellingen, diensten ... ) en u krijgt na 9 maanden geen factuur in uw bus; dan zou ik het toch een beetje opportuun en correct vinden om betrokkene te consulteren.
Indien het nuts- energievoorzieningen waren geweest : zouden afsluitingen ook nog het gevolg zijn geweest. En in geval van dringende leveringen ( vorige onbetaald ) = leveringsstop.

En in een goed gestructureerde boekhouding waar een afleveringsbon, verzendnota, ... maanden blijft open staan = belletje rinkelen.
Is ook ondernemingscorrectheid tov ondernemers onderling.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 apr 2021 13:39

Te goeder trouw maakt hier niet veel uit. Iemand moet de deurwaarder betalen.
Leen bovendien overlapt de openstaande rekening 2 boekjaren ? Gebrekkige administratie ? Of stiekem hopen dat de aanrekening vergeten is.

Terug naar “Handelspraktijken”