Rechtsgeldigheid bevestiging via email

waelkensd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechtsgeldigheid bevestiging via email

#1 , 20 mar 2019 12:53

Beste,

een tijdje geleden heb ik een extensie van een consultancy contract getekend.

Bij de onderhandelingen was een rate bevestigd via email, en die werd ook vermeld in het getekende document.

Vooraleer ik het tekende heb ik ook nog via mail bevestiging gevraagd van de tarieven voor geleverd werk in het weekend, zijnde 150% op zaterdag en 200% op zondag.

Op die mail heb ik dan ook een bevestigend antwoord gekregen op 2 januari 2019.

Nu komen ze 2 maand na datum (maart 2019) - bij het betalen van de factuur van januari - af, dat het contract met een flat rate werkt en in het weekend dus dezelfde tarieven gelden als op weekdagen. En dat de werknemer die dat op 2 januari bevestigd heeft, dit foutief gedaan heeft en er nu ook niet meer werkt.

Ik ben er altijd van uit gegaan dat emails toch ook een juridische waarde hebben? Wat is die in dit geval?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

grtn,

D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 20 mar 2019 13:51

Kon die persoon beslissen? M.a.w. was zijn positie "hoog genoeg" om in naam van de vennootschap te verbinden?

Als pakweg de IT or HR directeur stelt voor een IT contract dat het OK is, kan men er van uitgaan dat dit verbonden is. Als een junior persoon met weinig ervaring dat zegt, dan valt er natuurlijk nog wat over te discussiëren.

Dat hij of zij er niet meer werkt maakt weinig uit. Dat het fout was ook. Ik kan morgen een huis kopen en dan 2 weken na datum afkomen dat ik fout was. Maar zo werkt het uiteraard niet.

Je had het natuurlijk beter in het contract laten opnemen. Ik zou waarschijnlijk voorstellen om de koek in twee te doen, en de helft van het bedrag te factureren. Dan vervolgens het contract aan te passen (of niet meer te werken in het weekend).

Te agressief afdwingen kan daarnaast ook een impact hebben op de verlenging van je contract...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2019 13:56

Daarvoor bestaat er iets zoals het KBO Om te zien wie er de zaakvoerder is
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

waelkensd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 20:47

Hoi,

gelukkig heb ik al wat ervaring in onderhandelen en had ik meerdere dingen gevraagd om er uiteindelijk 1 te krijgen ;-) En de desbetreffende persoon was de zaakvoerder niet.

Ik ben ook niet geneigd om hier veel ruchtbaarheid aan te geven en mijn been stijf te houden. Zoals je zegt kan het een impact hebben op toekomstige verlengingen.

't Is gewoon niet echt professioneel, in mijn ogen, maar dat is hun probleem, niet het mijne.

Bedankt voor de reacties!

Terug naar “Handelspraktijken”