Zelfstandige in bijberoep - risicos / minimale kosten

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

Zelfstandige in bijberoep - risicos / minimale kosten

#1 , 15 feb 2019 20:40

Hallo allemaal,

Mijn vrouw is leerkrachte secundair en hoger onderwijs. Zij is 1 van de pechvogels die na meer dan 10 jaar tijdelijke jobkes (waarvan vele ook nog eens rotjobs) nog steeds niet vast benoemd is geraakt.

Zij denkt er al lang over om tijdens 1 van die vele tijdelijke jobs een aanvraag in te dienen tot zelfstandige in bijberoep. Hiermee zou ze dan, in rustigere perioden of als ze de klotejobs / het kloteonderwijssysteem weer ff beu is, in bijberoep bijles, coaching, Nederlands aan anderstaligen, e-learnings, etc kunnen geven.

Nu vraag ik me af of het doenbaar is om "zelfstandige in bijberoep" te zijn, zonder er noodzakelijk veel mee te doen? Het kan bv zijn dat ze een jaar meer dan genoeg werk heeft met een leuke job in het onderwijs en dat ze nog weinig tijd / energie overheeft voor haar bijberoep. Wat zijn zeg maar de minimale kosten indien je bv niets of heel weinig in bijberoep doet? Moet je dan nog steeds een boekhouder nemen? Of is het haalbaar om dit zelf te doen?

Heeft het veel nut om dit type jobs in bijberoep te doen? Of moet je het al heel grootschalig aanpakken om er iets aan over te houden? Echt veel kosten denk ik niet dat je kan maken met dit bijberoep. Zelf heb ik trouwens een vaste bediende job.

Ik ben me momenteel aan het proberen in te lezen over dit onderwerp, maar als er nog andere belangrijke weetjes zijn, mag je die ook altijd even melden ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 feb 2019 21:23

Minimale kosten: de belastingen.
Hangt af van gemeente tot gemeente, maar hier is dit bijvoorbeeld 104 euro per jaar (die je kan inbrengen in de belastingen als kost terug, en zodoende de persoonsbelastingen een stuk omlaag kan brengen).
Als je dus een jaar niets doet, is dit de enige kost.

Een boekhouder is niet noodzakelijk.
Het is wel gemakkelijk om er 1 te hebben natuurlijk.
Ik doe het nu al 5 jaar zonder, maar ben wel ferm aan het overwegen om er eentje te nemen; deze kan ook de 'gewone' persoonsbelastingen doen (zelfs voor niet-zelfstandigen) en naar het schijnt betaalt deze zichzelf dan ook terug.

Hoeveel denkt ze maximaal te verdienen per jaar hiermee?
Onder de 25.000: BTW-vrijstelling aanvragen.
Scheelt veel in administratie, maar je mist het feit dat je de BTW niet kan inbrengen (je bent als het ware particulier voor het BTW systeem dus).
Als je veel verkoopt (geen diensten, maar materiaal) aan bedrijven is dit niet interessant. Als je diensten levert (wat hier het geval is), maakt de vrijstelling op zich niet veel uit.

Onder de 1500 euro (afgerond bedrag): dan hoef je ook geen sociale bijdrages te betalen.
Zit je hierboven, dan kost dit 21% van de winst.
Je kan ieder jaar opnieuw doorgeven hoeveel je denkt te hebben aan winst, en dan betaal je pro-rata de bijdrages. Na 4 jaar wordt het dan effectief berekend en betaal je bij (nabetalen = duurder) of krijg je terug.
Denk je dus een jaar niets te verdienen, dan geef je dat door en betaal je ook geen bijdrages.
Denk je op voorhand dat je veel zal verdienen, geef dit door, je betaalt ieder kwartaal een bijdrage dan.

Om op te starten moet je een ondernemingsnummer hebben.
Deze kan je aanvragen bij de kruispuntbank / ondernemingsloket.
Eenmalige kost van ongeveer 85 euro (en in bepaalde steden krijg je dit nadien terug).
Ook best dit nummer laten activeren als BTW-nummer, al dan niet gecombineerd met de vrijstelling (als je dit van de eerste maal doet, kost dit niets extra bij de meeste).
Paar weken later krijg je het nummer per post.

Als je je zaak stopzet, kost dit ook terug dit bedrag om het nummer te laten schrappen.

Handelingen die je moet doen:
1x per jaar een klantenlisting: dit zijn alle bedrijven waarbij je een omzet hebt gegenereerd van minstens 250 euro (exc. btw) dat je moet doorgeven.
Is dit niet van toepassing, hoef je deze tegenwoordig niet meer in te dienen.

1x per jaar de persoonsbelastingen (zoals je nu ook al doet): hierbij moet je een tweede deel invullen.
Dit zijn 3 extra vakjes die moeten ingevuld worden hiermee, dus op zich niet veel werk.

Qua winst: reken ongeveer dat je 50% overhoudt (na aftrek van alle kosten, in geval van geen beroepskosten zoals je spreekt, is dit enkel die 21% van sociale bijdrages en de bedrijvenbelasting).
Het is alvast minder dan 50% dat je moet betalen, maar hou liever rekening met meer dan met minder... Anders kan je voor een onaangename verrassing komen te staan.

Tip: het is tegenwoordig niet meer verplicht, maar zorg voor een opleiding bedrijfsbeheer.
Hier wordt er veel uitgelegd (helaas niet alles).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2019 21:28

U heeft de provincie belasting vergeten !
En ik denk ook een administratie kost van de sociale kas .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 16 feb 2019 07:54

En rekenen dat ze tijdens de werkloosheidsperiodes,indien ze dan uitkeringen wenst te krijgen, ook rekenschap moet geven aan de Rva over haar bijberoep.
Die hebben een hele boterham aan richtlijnen.
Best eens navragen.

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 16 feb 2019 19:00

Bedankt voor de antwoorden!

Wat kost zo'n boekhouder ongeveer? Ik zou dat gaan om de belastingen van mij en mijn vrouw.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2019 20:12

Als dit voor de belastingen alleen is 100 a 200€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 17 feb 2019 00:23

Minimale kosten: de belastingen.
Hangt af van gemeente tot gemeente, maar hier is dit bijvoorbeeld 104 euro per jaar (die je kan inbrengen in de belastingen als kost terug, en zodoende de persoonsbelastingen een stuk omlaag kan brengen).
Als je dus een jaar niets doet, is dit de enige kost.
Bedoelt u hier de provinciebelasting mee? (heb gevonden 98 euro per jaar voor Antwerpen)
Een boekhouder is niet noodzakelijk.
Het is wel gemakkelijk om er 1 te hebben natuurlijk.
Ik doe het nu al 5 jaar zonder, maar ben wel ferm aan het overwegen om er eentje te nemen; deze kan ook de 'gewone' persoonsbelastingen doen (zelfs voor niet-zelfstandigen) en naar het schijnt betaalt deze zichzelf dan ook terug.
ok, was aant denken om eerste jaar er sowieso 1 te nemen en te kijken wat deze dan precies doet. Als het niet veel is, kan ik het vervolgens zelf proberen...
Hoeveel denkt ze maximaal te verdienen per jaar hiermee?
Onder de 25.000: BTW-vrijstelling aanvragen.
Scheelt veel in administratie, maar je mist het feit dat je de BTW niet kan inbrengen (je bent als het ware particulier voor het BTW systeem dus).
Als je veel verkoopt (geen diensten, maar materiaal) aan bedrijven is dit niet interessant. Als je diensten levert (wat hier het geval is), maakt de vrijstelling op zich niet veel uit.
Ik verwacht niet dat ze het eerste jaar al 25000 euro inkomsten zal hebben.
"Als je diensten levert (wat hier het geval is), maakt de vrijstelling op zich niet veel uit"
Bedoelt u hiermee dat het niet veel uitmaakt of je wel of geen vrijstelling aanvraagt? Of is het nog steeds veel minder administratie, maar maakt het niet uit dat je de BTW niet kan inbrengen?
Onder de 1500 euro (afgerond bedrag): dan hoef je ook geen sociale bijdrages te betalen.
Zit je hierboven, dan kost dit 21% van de winst.
Je kan ieder jaar opnieuw doorgeven hoeveel je denkt te hebben aan winst, en dan betaal je pro-rata de bijdrages. Na 4 jaar wordt het dan effectief berekend en betaal je bij (nabetalen = duurder) of krijg je terug.
Denk je dus een jaar niets te verdienen, dan geef je dat door en betaal je ook geen bijdrages.
Denk je op voorhand dat je veel zal verdienen, geef dit door, je betaalt ieder kwartaal een bijdrage dan.

Om op te starten moet je een ondernemingsnummer hebben.
Deze kan je aanvragen bij de kruispuntbank / ondernemingsloket.
Eenmalige kost van ongeveer 85 euro (en in bepaalde steden krijg je dit nadien terug).
Ook best dit nummer laten activeren als BTW-nummer, al dan niet gecombineerd met de vrijstelling (als je dit van de eerste maal doet, kost dit niets extra bij de meeste).
Paar weken later krijg je het nummer per post.

Als je je zaak stopzet, kost dit ook terug dit bedrag om het nummer te laten schrappen.
ok
Handelingen die je moet doen:
1x per jaar een klantenlisting: dit zijn alle bedrijven waarbij je een omzet hebt gegenereerd van minstens 250 euro (exc. btw) dat je moet doorgeven.
Is dit niet van toepassing, hoef je deze tegenwoordig niet meer in te dienen.

1x per jaar de persoonsbelastingen (zoals je nu ook al doet): hierbij moet je een tweede deel invullen.
Dit zijn 3 extra vakjes die moeten ingevuld worden hiermee, dus op zich niet veel werk.

Qua winst: reken ongeveer dat je 50% overhoudt (na aftrek van alle kosten, in geval van geen beroepskosten zoals je spreekt, is dit enkel die 21% van sociale bijdrages en de bedrijvenbelasting).
Het is alvast minder dan 50% dat je moet betalen, maar hou liever rekening met meer dan met minder... Anders kan je voor een onaangename verrassing komen te staan.

Tip: het is tegenwoordig niet meer verplicht, maar zorg voor een opleiding bedrijfsbeheer.
Hier wordt er veel uitgelegd (helaas niet alles).
klantenlisting: "dit zijn alle bedrijven..." ik veronderstel ook als dit particulieren zijn? Moet je dit dan aan iemand rapporteren? Of gewoon bijhouden in een kaft?
winst: "...is dit enkel die 21% van sociale bijdrages en de bedrijvenbelasting" Persoonsbelasting toch ook nog? En met bedrijvenbelasting, bedoelt u daarmee de provinciebelasting?

Heb zelf ooit diploma bedrijfsbeheer behaald, maar dat is al wel even geleden (en nooit iets mee gedaan)... Eens zoeken of ik die cursus nog vind...
U heeft de provincie belasting vergeten !
En ik denk ook een administratie kost van de sociale kas.
Enig idee hoeveel die administratiekost ongeveer bedraagt? Na wat googlen, heb ik het nl nog niet kunnen vinden...
En rekenen dat ze tijdens de werkloosheidsperiodes,indien ze dan uitkeringen wenst te krijgen, ook rekenschap moet geven aan de Rva over haar bijberoep.
Die hebben een hele boterham aan richtlijnen.
Best eens navragen.
Hmmm. Dit is wel belangrijk ja, want als niet vast-benoemde leerkracht, ben je om de haverklap werkloos.
Bedoelt u dit: https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t46 ?
Als dit voor de belastingen alleen is 100 a 200€
Want kan de boekhouder verder nog meer doen? De klantenlisting? Of is er nog meer te doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2019 07:53

Als je vrijgesteld bent van BTW heb je geen boekhouder nodig, enkel misschien om de belastingen in te vullen en alles eens doornemen wat de aftrekposten zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 17 feb 2019 08:13

Practische info: gezien de loopbaan van uw echtgenote (leerkracht in het secundair onderwijs) is er een véél makkelijker, soepeler en minder kostelijke oplossing: ze kan en mag perfect postuleren bij de gekende organisaties die opleidingen verschaffen buiten het regulier onderwijs: burgerschap en taallessen aan nieuwkomers, modulaire opleidingen enz: de organisaties die ze aanbieden geven dan een tijdelijk bediendecontract waar de sociale lasten zijn van afgerekend en waar je alleen nog maar de bedrijfsvoorheffing van zal moeten betalen het volgende jaar (en dat kan je zelf makkelijk uitrekenen) Gezien het feit dat je vrouw enkel maar tijdelijke opdrachten krijgt in het onderwijs, kan ze daar makkelijk mededelen dat ze (bijvoorbeeld) één namiddag in de week lesvrij moet zijn om persoonlijke redenen (welke die zijn, hoeft ze niet te vertellen)

Met een lesrooster van 22 uur kan dat makkelijk. Heeft ze tijdelijk geen volle uurrooster, kan ze een tijdje voltijdse modulaire opleidingen geven. Welke centra geven zo'n opleidingen?: Syntra, CVO, Colruyt Group academy, VDAB, grote steden hebben inburgeringscursussen, stedelijke acedemies en avondonderwijs voor sociale promotie etc...
Gemiddelde inkomst per lesuur: 30 euro (zonder afhouding bedrijfsvoorheffing).

Hoe pakt ze dit aan: Om haar kansen te polsen stuurt ze (via mail) haar motivatiebrief én cv naar al deze instellingen (bekijk de websites eerst eens wat ze aanbieden) en check de reacties. Op basis daarvan kan ze inschatten of ze regelmatig aan de slag kan.
Syntra bijvoorbeeld, zoekt regelmatig docenten. En je hoeft niet persé een Masterdiploma te hebben.

Tweede tip: binnen de nieuwe wetgeving van belastingvrij verdienen, valt ook het privé bijles geven aan gezinnen en vrienden. Je mag dus 500 euro per maand (dacht ik) zo bijverdienen. Voorwaarde: op het ogenblik van die prestaties ben je wel minstens 4/5e aan de slag binnen een arbeidscontract. Je geeft je prestaties dan wel in via het loket: https://financien.belgium.be/nl/Contact

Kortom: met de combinatie van deze twee methodes zijn heel veel leerkrachten perfect legaal aan de slag naast hun tijdelijke contracten, zonder administratieve rompslomp, boekhouding ed.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 17 feb 2019 11:16

Bedoelt u hier de provinciebelasting mee? (heb gevonden 98 euro per jaar voor Antwerpen)
Ja, inderdaad.
Waar ik verder refereerde naar gemeentebelasting of bedrijfsbelasting, is deze dus.
Ik verwacht niet dat ze het eerste jaar al 25000 euro inkomsten zal hebben.
"Als je diensten levert (wat hier het geval is), maakt de vrijstelling op zich niet veel uit"
Bedoelt u hiermee dat het niet veel uitmaakt of je wel of geen vrijstelling aanvraagt? Of is het nog steeds veel minder administratie, maar maakt het niet uit dat je de BTW niet kan inbrengen?
Daarmee bedoel ik inderdaad dat het netto geen verschil zal maken of ze al dan niet met BTW werkt, maar bij de vrijstelling er wel een stuk minder administratie is.
Én particulieren zijn blijer, want zij moeten dan ook geen BTW betalen in feite.
Voorbeeld:
Uurloon is 50 euro, je werkt 1 uur.
Je factureert 50 euro + 10.5 euro BTW (indien niet vrijgesteld).
Particulieren betalen 60.5 euro, jij stort die 10.5 nadien door (bij de verrekening).
Bedrijven idem, maar kunnen die 10.5 terug aftrekken.

Ben je vrijgesteld, dan factureer je enkel die 50.
Bedrijven kunnen niets extra's aftrekken (dus voor hun is dit hetzelfde), particulieren betalen minder aan jou, en jij hebt bergen minder administratie.

Die vrijstelling is enkel niet interessant als je veel materiaal verhandeld, want dan betaal jij inclusief BTW, en moet je zonder BTW factureren (dus de BTW wordt integraal doorgerekend waardoor jij als handelaar minder interessant wordt voor bedrijven), en/of je zelf veel materiaal nodig hebt voor je zaak (aangezien je dan de BTW kan aftrekken).
klantenlisting: "dit zijn alle bedrijven..." ik veronderstel ook als dit particulieren zijn? Moet je dit dan aan iemand rapporteren? Of gewoon bijhouden in een kaft?
winst: "...is dit enkel die 21% van sociale bijdrages en de bedrijvenbelasting" Persoonsbelasting toch ook nog? En met bedrijvenbelasting, bedoelt u daarmee de provinciebelasting?

Heb zelf ooit diploma bedrijfsbeheer behaald, maar dat is al wel even geleden (en nooit iets mee gedaan)... Eens zoeken of ik die cursus nog vind...
Nee hoor, enkel bedrijven.
Werk je enkel met particulieren, hoef je ook geen listing in te dienen.

Een listing moet je jaarlijks voor eind maart indienen op intervat (een website).
Desgewenst kan je ook nog steeds papieren indienen bij je BTW kantoor.
En wees gewaarschuwd: je moet dit weten, men gaat er je niet aan herinneren, zelfs niet het eerste jaar dat je begonnen bent.
De boetes zijn niet mals (ik spreek uit ervaring, eerste jaar was ik het alvast vergeten).
Enig idee hoeveel die administratiekost ongeveer bedraagt? Na wat googlen, heb ik het nl nog niet kunnen vinden...
Dit hangt van kantoor tot kantoor af.
De meeste zullen het wel op de website hebben staan.
Acerta, Attentia, Xerius, Unizo, noem maar op, er zijn heel wat ondernemingsloketten.
Want kan de boekhouder verder nog meer doen? De klantenlisting? Of is er nog meer te doen?
De klantenlisting, maar ook je persoonsbelastingen.
En dat zijn de enige 2 zaken die je dient te doen als zelfstandige in bijberoep, vrijgesteld van BTW (qua rapportage naar de overheid althans).
Tenzij je intracommunautair verwerft (lees als: iets koopt niet in België, of dit nu een goed of een dienst is), dan moet je een bijzondere aangifte doen op het eind van het kwartaal, maar ik denk dat dit niet van toepassing zal zijn in dit geval.

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#11 , 18 feb 2019 11:07

Bedankt voor alle advies en verduidelijkingen!

Ik ben trouwens zelf een gigantische crimineel die moet branden in de hel en langer in het gevangenis zou moeten zitten dan een doorwinterde pedofiel of politieker, doordat ik ons verouderde auteursrecht voor persoonlijk gebruik niet al te nauw opvolg...
Uiteraard zal ik mijn vrouw aanmoedigen om dit op professioneel vlak beter op te volgen, maar gebeurt het eigenlijk dat hier ook naar gekeken wordt bij controles? En gaan ze dan enkel mijn vrouw haar laptop controleren? Of ook alle andere (persoonlijke) toestellen in huis (zoals mijn eigen desktop)?

tira00
Berichten: 929

#12 , 18 feb 2019 11:20

[quote=Blaatpraat.

Een listing moet je jaarlijks voor eind maart indienen op intervat (een website).
Desgewenst kan je ook nog steeds papieren indienen bij je BTW kantoor.
En wees gewaarschuwd: je moet dit weten, men gaat er je niet aan herinneren, zelfs niet het eerste jaar dat je begonnen bent.
De boetes zijn niet mals (ik spreek uit ervaring, eerste jaar was ik het alvast vergeten).

[/quote



Boete de eerste keer vergeten is 25euro :mrgreen:

Terug naar “Handelspraktijken”