nalatigheidsinteresten berekenen

Maya
Topic Starter
Berichten: 30

nalatigheidsinteresten berekenen

#1 , 22 aug 2014 14:23

We hebben een paar klanten (B2B-activiteiten) die al maanden niet betalingen, ondanks rappels en mails.
Onze verkoopsvoorwaarden voorzien: "bij niet-betaling van een factuur op haar vervaldag zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling nalatigheidsinteresten t.b.v. 12% per jaar verschuldigd, alsook een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 15% van het totaal onbetaald factuurbedrag (met een min. van 120 €).
Maar hoe bereken ik die interesten?
Wij moeten toch geen jaar wachten om de verwijlinteresten te berekenen, vermoed ik? 12% is niet noodzakelijk 12 keer 1% per maand toch?
Ik dacht dat ik gevonden had hoe ik die 12% jaar moest herleiden naar een % per dag (365e machtswortel van 0.12 is 0,994207, en dat dan tot de macht 'aantal dagen vervallen'), maar dat komt niet uit met een berekening (enkel eindtotaal) die ik op het net gevonden heb.
Iemand nog voldoende wiskundig inzicht (of ervaring)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 22 aug 2014 21:33

Maya, niet zo meoilijk he. je vermenigvuldigt het factuurbedrag X 12 %. Dat bedrag vermenigvuldig je met het aantal dagen en deel je door 365 (aantal dagen per jaar)
Stel iemand moet je 1500 euro en betaalt 42 dagen te laat. 1500 x 12 % is 180 €. 180 x 42/365 is 20,71 €.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Maya
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 25 aug 2014 13:43

Makes sense...
Bedankt!

Reclame

Maya
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 01 sep 2014 22:25

Nog een vraagje: betreft die forfaitaire schadevergoeding:
geldt dat minimum van 120 € per niet-betaalde factuur of eenmalig op het totaal van de niet-betaalde facturen?

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 05 sep 2014 22:40

Normaal per factuur. Tussen vragen en krijgen si er natuurlijk soms een verschil...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

drennen
Berichten: 2

#6 , 15 sep 2014 10:53

Ik heb een gelijkqqrdig probleem, echter met enkele kleine verschillen:

Even kaderen: ik ben freelance consultant en heb wat problemen met de tussenbedrijf dit regelmatig te laat betalen. Ik heb ze daarover meermaal aangesproken en mijn ongenoegen daarover geuit. Nadat ik een clausule heb laten toevoegen dat zij 2% laattijdigheidsintrest zouden moeten betalen als zij te laat zijn was het een tijdje beter, maar is het terug vervallen. Ondertussen heb ik de clausule laten verhogen naar 12% met een minimum van 50 euro.

Na een persoonlijk gesprek waarbij zij die 12% op termijn terug zouden willen lager zien, heb ik hen mondeling vertelt dat indien zij correct betalen dat ik de clausule met 4% per kwartaal zou laten verlagen (clausules staan in de bijlagen van de contractverlengingen).
Eerst maand erachter en't was al weer bingo: moest 3de betaald zijn, pas 6de op rekening.

Van die laatste heb ik ook een e-mail waarop de salesmanager bevestigd dat de betaling zelf pas de 5de was gebeurd. 3de was een zaterdag, maar ik vind dat geen excuus omdat ze de factuur al een maand liggen hadden, en ze de betaling dan de 2de moeten doen.

Aangezien 12% een vrij groot bedrag vertegenwoordigd - ongeveer 1500 euro - hebben ze mij nu een aangetekend schrijven verstuurd waarbij zij dit aanvechten.

De clausule: "Betalingstermijn is 30 dagen na ontvangst factuur (vergezeld van een door de klant ondertekende timesheet). Bij te late betaling geldt een intrest van 12% per begonnen maand met een minimum van 50 euro."

MIJN VRAAG is dus: op welke wetsartikelen kan ik mij baseren om deze intrest af te dwingen? Ik meen mij te herinneren ooit eens iets gelezen te hebben over dat, ongeacht de wettelijke basis intresten, je perfect zelf een contractuele regeling kan afspreken (wat ook het geval is dus) en dat, indien het tot een rechtzaak komt, ook de kosten ervan voor de verliezende partij zouden zijn.

Met die uitleg, gestaafd door de betreffende wetteksten, zou ik een antwoord willen geven op hun schrijven om alzo een eventuele rechtzaak te vermijden en hen te overhalen toch hun afspraken na te komen.

drennen
Berichten: 2

#7 , 15 sep 2014 11:18

Never mind. Eerst een halve dag zoeken, dan hulp vragen en % minuten later vind ge wat ge zoekt: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

eenleek
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 mar 2018 22:50

moet daar eigenlijk roerende voorheffing op betaald worden?

Terug naar “Handelspraktijken”