Onduidelijkheid EU vestigingswet

Epicurien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onduidelijkheid EU vestigingswet

#1 , 18 feb 2017 20:44

Hallo,

ik was van plan een nieuwe zaak te beginnen waar ik via de centrale examencommissie een diploma moet voor halen. Nu, ik zou dit graag vermijden, ik zou veel meer domeinen moeten studeren dan wat ik eigenlijk van plan ben uit te oefenen, en studeren was sowieso nooit mijn forté.
Nu, ik heb dit diploma nodig omdat dit beroep onder de vestigingswet valt, en daar blijkt nu wat commotie rond zijn te ontstaan:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2867325

Dit artikel zegt langs de ene kant dat inwoners van andere EU landen hier zonder diploma eender wat kunnen beginnen, maar ook:
sinds maart is een Europese richtlijn van kracht die stelt dat wie in een EU-land een beschermd beroep mag uitoefenen, dat ook elders binnen de EU moet kunnen
Dit interpreteer ik als: als ik in Nederland zonder diploma kapper kan worden, moet ik dat in Belgie ook kunnen.

Mijn vraag is, is dit een 'loophole' dat ik kan exploiteren om mijn zaak te beginnen zonder Belgisch diploma, aangezien het er naar uit ziet dat dit diploma binnenkort misschien helemaal niet meer nodig is? http://www.standaard.be/cnt/dmf20170116_02675934

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2017 22:54

Het is in een aantal gevallen zo dat EU-burgers meer rechten hebben dan binnenlandse burgers. Of zelfs dat als je in het buitenland (EU) die rechten genoten hebt en terugkeert naar BE, die rechten wel verder behoudt voor binnenlands gebruik.
Dus tijdje dit beroep uitoefenen in het buitenland?
(Wilde suggestie - niet zeker of dit aanvaard wordt, noch over welke termijn het dan al zou moeten gaan).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Epicurien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2017 10:32

Bedankt Bart, ik bekijk het eens!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2017 10:40

Een EU burger mag hier een gereglementeerde zaak uitoefenen als hij in zijn thuisland 3 jaar dit beroep heeft uitgeoefend, en hij moet met een speciaal EG form. uit het thuis land hier vertaald daar een beëdigde vertaler af geven aan het ondernemin loket !
Voor bedrijfs beheer moet hij ook in zijn thuisland 3 jaar zaakvoerder geweest zijn.

Het is dus niet ik ben Pool en ik ga hier in Belgie loodgieter beginnen, zonder enige kennis als maar een Pool ben, zo is dit niet.


Ik heb een zaak gehad, de man was Pool aannemer metselwerken en hij kon 2 jaar en 9 maanden bewijzen als zaakvoerder van een Poolse vennootschap en dit werd geweigerd, omdat hij 3 maanden te kort kwam !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”