Nieuwe smartphone aankopen via bijberoep

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Nieuwe smartphone aankopen via bijberoep

#1 , 20 sep 2016 08:33

Hallo allemaal,

Ik heb een eenmanszaak in bijberoep en ben opzoek naar een nieuwe telefoon.
Aangezien ik veel bel, mail en alle functies gebruik op m'n telefoon (agenda, camera,.) voor zakelijke doeleinden was ik aan het denken of ik hem niet beter op factuur aankoop ipv. met privé centjes.

Is dit de moeite volgens jullie? Kan ik hier iets mee "besparen"? Het gaat toch al snel om een telefoon van €780 incl. BTW..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2016 12:03

Ja, waarom niet. Je kan de btw recupereren (als je btw-plichtig bent en je zelf af en toe wat factureert) en de telefoon als kost inbrengen.

Als je de telefoon ook voor privé-doeleinden gebruikt kan je er ook voor kiezen om hem voor een bepaald percentage als kost in te brengen.

Heb je geen boekhouder?

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 20 sep 2016 13:46

Bedankt!
Volgens m'n boekhouder was het "verwaarloosbaar" om dit via m'n bijberoep aan te kopen.

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 sep 2016 14:08

Ja, hij moet het in principe weten. Als je een btw-vrijstelling hebt, en je bijna niets verdient met je bijberoep dan zal het inderdaad "verwaarloosbaar" zijn.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 20 sep 2016 14:15

Ben BTW plichtig, en factureer inderdaad.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 sep 2016 11:15

Waarom zou dit verwaarloosbaar zijn? Naast aftrek van BTW schrijf je dit toch ook af op 3 jaar, waardoor je op termijn nog eens de helft van het bedrag zonder BTW recupereert in de personenbelasting.

Ook al heb je geen winst met het bijberoep, dan kan het nog van het hoofdberoep worden afgetrokken (althans de eerste drie jaren na opstart bijberoep).

Wel zal er een deel privé gebruik moeten worden aangenomen, tenzij je nog over een tweede gsm zou beschikken voor privé-gebruik.

Terug naar “Handelspraktijken”