Factuur van alle particulieren

Crumpler512
Topic Starter

Factuur van alle particulieren

#1 , 07 aug 2016 15:07

Hallo,

Ik geef muziekles en maak meestal voor elke 10-lessenreeks een factuur, ook aan particulieren.
Ik hou geen verkoopsdagboek bij, maar zou het mogelijk zijn om maandelijks alle particuliere verkopen op één factuur te boeken? Welke gegevens zet ik op de factuur? Ik ben benieuwd of dit mogelijk zou zijn!

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 07 aug 2016 16:57

een factuur dient afgegeven te worden aan uw klanten
de ene klant heeft toch geen zaken met een andere klant
dan kan je beter alles in een dagboek van ontvangsten inschrijven

sloeberken

#3 , 07 aug 2016 17:27

Is het verplicht om een factuur uit te reiken aan particulier:

Algemeen principe (art. 53, § 2 W. BTW) :
In principe is elke zelfstandige (met BTW-nummer) verplicht om een factuur op te maken telkens
wanneer hij goederen levert of diensten verricht (art. 53, § 2 W. BTW) en dit ongeacht het bedrag

Uitzondering : er is geen factuur verplicht

KB nr. 1, art. 1 : indien uw klant een natuurlijke persoon is die de geleverde goederen of de verrichte diensten
enkel zal gebruiken voor privédoeleinden .
Voor goederen die u zowel beroepsmatig als privé gebruikt (bv. uw auto), moet u dus wel steeds een factuur opmaken.

art. 44 W. BTW : Voor handelingen die van BTW zijn vrijgesteld (bv. onroerende verhuur , mn. handelingen die geen
recht verlenen op aftrek) is er geen verplichting tot uitreiking van een factuur, maar het mag uiteraard wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Crumpler512
Topic Starter

#4 , 07 aug 2016 20:21

Ik moet inderdaad geen factuur opmaken voor particulieren, maar als ik voor de eigen boekhouding gewoon alles wil factureren om het makkelijk te houden, is dat dan geen optie?

LeenW

#5 , 07 aug 2016 20:27

Neen, want het gaat om verschillende diensten aan verschillende ontvangers. Dagboek van ontvangsten is inderdaad het eenvoudigste, geen idee waarom u gaat factureren als dat nooit verplicht is (of doet u ook nog iets anders buiten les geven?)

Crumpler512
Topic Starter

#6 , 07 aug 2016 21:05

Ik doe inderdaad nog andere activiteiten waarbij factureren vereist is.
Ik hoorde een tijd terug van iemand die al z'n maandelijkse verkopen aan particulieren dus gewoon op één factuur zette voor in de boekhouding.. vandaar deze vraag.

LeenW

#7 , 07 aug 2016 21:09

Gemakkelijk, maar zeker niet correct.

jef007

#8 , 08 aug 2016 10:37

wordt wel gedaan, maar is inderdaad niet correct vermits er specifieke vermeldingen moeten staan op het factuur

Crumpler512
Topic Starter

#9 , 08 aug 2016 23:23

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden. Ik vroeg me dus ook inderdaad af welke specifieke gegevens op de factuur vermeld moeten worden om dit op deze manier op te lossen (wie is bv. de "ontvanger"?).

Met vriendelijke groet,

LeenW

#10 , 08 aug 2016 23:35

De ontvanger is de persoon aan wie u de dienst factureert. Aangezien dit verschillende personen zijn, moet dit ook via verschillende facturen.

Terug naar “Handelspraktijken”